Съкращения, обезценяване на активи и промени в бизнес моделите - тази тревожна картина рисуват последните новини от големите традиционни медийни компании. Стриймингът поглъща традиционната аудитория на линейната телевизия, а отговорът не е просто да пуснеш програмата си онлайн - нужна е цялостна промяна на стратегията.
Потребителското поведение, технологичното равнище и глобалната икономическа ситуация просто са много по-различни, отколкото преди даже 5 години. Медийните империи от началото на десетилетието са в упадък, а потребителите заменят кабелните абонаменти с месечни плащания за различни алтернативни платформи.
Само в последните няколко дни:
- Warner Bors. Discovery (WBD) отчете обезценка от 9,1 милиарда долара на телевизионния си бизнес;
- Paramount Global обяви обезценка от 6 милиарда долара на своите кабелни ТВ мрежи.
Иначе казано, традиционните телевизионни активи просто вече не струват толкова много пари. Акциите и на двете групи полетяха към земята. Тези на Paramount поевтиняха с близо 80% за последните 5 години, като 2024 г. е особено тежка. При WBD ситуацията е такава, че вече има спекулации за възможна продажба на активи с цел излизане от финансовите затруднения.
Нека напомним, става дума за собствениците на глобални брандове като CNN и MTV. Дали е съвпадение, че най-добрите дни и на двете телевизии бяха преди възхода на интернет?
Падат глави
Както обикновено се случва, когато даден бизнес страда, започват съкращения. В случая на Paramount само в САЩ 15% от работещите за компанията ще бъдат освободени с цел намаляване на годишните разходи с половин милиард долара.
В някои от телевизиите на WBD като флагмана CNN вече мина "метла", а главният изпълнителен директор на групата Дейвид Заслав призна, че даже преди 2 години пазарните оценки и бизнес условията за традиционните медии са били "доста различни от днешните". Да се чете: по-добри.
Axios - една от хитовите дигитални медийни компании с популярен сайт, телевизионна продукция и услуги за подобряване на бизнес комуникацията, обяви първите съкращения в историята си. 10% от екипа - или 50 човека, ще се наложи да си тръгнат. Съоснователят и главен изпълнителен директор Джим ВандеХей описа ситуацията като "най-трудния момент за медиите в нашия живот". Бихме добавили само две думи: "до момента".
След 93 години на пазара, превърналото се в институция именно за медийната сфера списание Broadcasting+Cable спира да излиза. Това е силен знак във време, в което хората се осведомяват масово от TikTok инфлуенсъри и, ако въобще гледат съдържание, по-дълго от 2 минути, го правят или в YouTube, или в някоя от платформите за сериали.
Старите войници на новия фронт
Именно двете големи традиционни медийни компании, за чиито телевизионни проблеми разказахме по-горе, всъщност имат доста по-добро представяне в стрийминг сферата.
- Paramount+ вече е на малка печалба (26 млн. долара) - преди година беше "на червено" с $424 млн.;
- WBD притежава Max, която е сред водещите играчи на глобалния пазар, като само през последното тримесечие са били привлечени 3,6 млн. нови абонати.
Всичко това е много хубаво, но в новата среда няма никакво значение колко силен си бил преди. Пример - WBD 40 години си партнираше с Националната баскетболна асоциация, но това не попречи на Amazon да извади оферта за излъчването на мачове за 1,8 млрд. долара. Казусът стигна до съда, като от медийната компания признават, че евентуална загуба ще боли финансово.
Потребителските предпочитания и възможностите за предоставяне на съдържание при линейната телевизия се променяха в пъти по-бавно, отколкото при стрийминга и това прави всяка от новите инвестиции в сферата много по-рискова откъм дългосрочна рентабилност.
Когато става дума за журналистическо съдържание, последният доклад на "Ройтерс" показва, че новините и публицистиката регистрират най-голям отлив на аудитория. От една страна, след пандемия, война и рецесия, част от хората просто са изморени, но не по-малко важна е и ролята на алтернативните играчи, които по-бързо се ориентират в "модните" формати на социалните платформи и бързо натрупват аудитория като на национална медия.
Тук даже не включваме в разговора генеративния изкуствен интелект и "светлото" бъдеще, в което ботове събират информация из интернет и сглобяват от нея новинарски емисии.
Това е една принципно нова среда, в която старите медийни гиганти са принудени да докажат, че въобще съществува бизнес смисъл в сферата, която някога им е донесла стотици милиарди.