На 29 януари „ДМ България" навърши точно пет години от отварянето на първия си магазин в България. Навръх годишната компанията отчете впечатляващи резултати: ръст в оборота за последната година от 20.67% до 31 млн. евро, 43 отворени магазина и 340 служители. Затова решихме да попитаме управителя на компанията за България Томас Кьок (50) за някои важни неща: защо българските цени са по-високи от германските, дали компанията ще успее да запази голямото доверие на клиентите си и ще дойде ли в България и друга голяма верига дрогерии.
Money.bg: Господин Кьок, преди да започнете с представянето на резултатите на „ДМ България", Вие облякохте рекламна тениска на компанията. Затова Ви питам - как се почуствахте, когато облякохте за първи път въобще тениската на българския клон на компанията?
Дойдох за първи път в България преди около 6-7 години. Тогава пътувахме с мой търговски партньор до България и още с пристигането си казахме - красивите български жени ни очакват. Имахме предвид факта, че в страната към него момент нямаше особено много национално представени вериги дрогерии. Разбира се, „Ремедиум" съществуваха, но те не бяха толкова развити. И тогава преценихме, че нашата концепция за козметични магазини би имала голям успех тук, особено при жените.
По време на пресконференцията представихте завидни икономически резултати - расте оборотът, растат филиалите и служителите на компанията. „ДМ България" ли е толкова силна или конкуренцията е прекалено слаба?
Това е интересен въпрос, на който не мога да дам стандартен отговор. Но бих казал така - ние не виждаме конкуренцията да е особено фокусирана. Не искам да бъда банален, но една паста за зъби си остава една паста за зъби, независимо дали я купувате в хранителните вериги или от дрогериите. Това касае по-скоро спецификата на страната. За нас е много по-важно да спечелим симпатията на хората с това, което правим. Ние сме съсредоточени в дрогерийния пазар, но при всички положения той е нов за страната. Но колкото по-голяма е конкуренцията, толкова по-популярни стават и дрогериите.
Особеното на България е, че търговията на дребно е силно поляризирана- има много големи магазини като „Кауфланд" например, но има и все още доста традиционни малки магазини. Ние от своя страна имаме своя нища - искаме да развием специализираните дрогерийни магазини като отделен пазар.
Тогава как виждате „ДМ България" след 5 години?
За първите пет години повишихме нашата разпознаваемост с над 90 процента. Имаме симпатията на хората и това вече само по себе си е голям резултат. Но, разбира се, голямата цел е да запазим този резултат и да достигнем до още повече хора. Това ще се случи с нарастването и подобряването на филиалите - растежът ще бъде както досега, с около 8-10 магазина годишно. Това означава, че вероятно ще имаме 70-75 магазина след 5 години.
Преди срещата с Вас проверих на интернет страницата на компанията колко магазина има „ДМ България". Бяха представени 45 филиала. Днес на пресконференцията обаче Вие представихте само 43. Затворихте ли останалите два?
Да, това е част от процеса на експанзия. Експанзия не означава само отваряне на нови филиали, но и преструктуриране. Затворихме два филиала и отворихме осем нови през миналата година. Единият затворен беше в София, другият във Варна.
Все пак компанията е улеснена от това, че наема помещения, а не ги купува.
Да, така е. Това ни позволява да бъдем гъвкави. За нас е важно да останем такива и затова само наемаме засега площи, а не ги купуваме.
Позволете ми един въпрос за цените. Всеки Ваш клиент, посетил и магазините на ДМ в Германия или Австрия, вижда, че цените в България на много стоки са по-високи. Защо се получава така?
Да, за жалост е така. Не бих искал да е така, но на този етап не е възможно друго. Ние имаме български продукти, наши собствени марки и международни марки. Ще говоря само за нашите марки.
Важен аспект е, че тези продукти се произвеждат в чужбина и логистичните разходи са големи. Затова се опитахме да оптимизираме логистиката. Затова продуктите от една страна се разпределят от специалните логистични центрове във всяка страна (бел.ред - в България логистичният център на компанията се намира до гр. Елин Пелин, Софийска област), а от друга страна създадохме общ разпределителен център в Унгария. Но логистичните разходи за собствените марки са в двуцифрен процент. Да ги докараме в България и после да ги разпределим в страната е скъпо. Това прави разликата и в цените.
Но въпреки това целта ни е да ставаме по-евтини. Нашата цел не е да максимизираме печалбата. Ние се нуждаем от приходи, с които да продължим да инвестираме и по този начин да останем стабилни. Но с атрактивни цени.
„ДМ България" всъщност инвестира печалбата в нови магазини?
Да, така е. Ние сме семейна компания, чиято собственост е в ръцете на четири семейства. За тях не е важна толкова печалбата, колкото парите да се вливат обратно в предприятието. Инвестира се винаги - в цените, във филиалите и т.н.
Големите хранителни търговски вериги в България като че ли от части изгубиха първоначалното голямо доверие на клиентите. Стои ли пред „ДМ България" подобен риск"?
Доверието на потребителите е най-важното нещо, което един търговец може да има. Аз бих отговорил така - трябва всеки ден да се борим, за да не се случи това, да загубим клиентското доверие. Борим се със средствата, които днес видяхте.
Казахте няколко пъти, че искате да развиете дрогерийния пазар в България. А очаквате ли в бъдеще при един вече развит пазар Вашите конкуренти от Западна Европа да дойдат тук, в България? Например Rossmann или Müller?
Мисля, че всички вериги дрогерии поглеждат и към Източва Европа. Ако дойде нов конкурент, нашата задача е да задържим бизнеса си. Не знам дали след пет години няма да има друга голяма верига дрогерии, но в краткосрочен план не мисля, че Rossmann или Müller ще дойдат тук. Най-малкото защото и двете не са все още представени в Румъния, която е по-голям пазар. Но ако дойдат в България, би било хубаво - ще се развие още повече дрогерийният пазар.