Предстоят тежки месеци за най-голямата турска авиокомпания и една от най-големите в света - Turkish Airlines. Превозвачът, който лети до 289 дестинации в света със своите 327 самолета, среща сериозни проблеми заради слабия туристически сезон. А след атентата от снощи те ще станат още по-големи.

Само през месец май, когато туризмът в Турция започва работа на пълна пара и когато цените са най-изгодни за сезона, туристите в страната намаляват с 35 процента спрямо преходната година. Това е най-големият спад от повече от десетилетие. През април ситуацията не беше различна - 28 процента спад на месечна база, а юни също започна зле.

На това катастрофално начало на сезона турските авиолинии отчетоха най-голямата си загуба от 1999 година насам. В резултат на постоянните терористични атаки и отливът на пътуващи към Турция през първото тримесечие на 2016 година авиокомпанията оповести нетна загуба от 1.24 милиарда турски лири (421 милиона долара).

Турция е на прага на катастрофален летен сезон

Турция е на прага на катастрофален летен сезон

Има няколко причини за това

За да намали загубите, шефът на Turkish Airlines Темел Котил обяви преди време в интервю през Bloomberg, че авиокомпанията ще разчита на транзитните пътници. Заради географското си положение между Изтока и Запада и заради удобните връзки турските авиолинии са традиционно предпочитан превозвач за дълги полети, включително и от София, докъдето летят ежедневно. "Нашият дял на глобалния пазар зависи от транзита", казва Котил в интервюто.

След снощния кървав атентат на най-важното летище за авиокомпанията - "Ататюрк" в Истанбул, този план за спасяване на приходите надали ще проработи. По последни данни терористичният акт взе 36 жертви и рани още 150 души. Ето защо е по-вероятно пътниците да започнат да избягват турското летище и да търсят алтернативи, където няма да ги обслужва Turkish Airlines.

Пазарът също предсказа лоши дни за турската авиация. Акциите на авиокомпанията спаднаха с 19 процента от началото на годината още преди последния атентат, който този път не удря турската авиация косвено през щети за туризма, а директно - през нейната най-силна инфраструктурна точка - летището "Ататюрк".

Турция строи най-голямото летище в света

Съседка на България строи най-голямото летище в света

То трябва да отвори врати през 2018 г.

След оповестяване на данните за туризма за месец май инвеститорите започнаха да залагат "срещу" Turkish Airlines чрез покупка на къси позиции, при които се очаква спад на акциите на компанията. По сметки на Bloomberg, 13.8% от тях са пласирани по този начин - рекордно количество за компанията.

По всичко личи, че авиокомпанията я очаква много труден летен сезон. А дали е било така, ще проличи във финансовите отчети от третото тримесечие.