Акциите на големите технологични компании са лидери по растеж в продължение на много години, а след срива на пазара през март 2020 г. те рязко поскъпнаха. Високият интерес към тях се запазва, включително и сред руските инвеститори-милионери.

Заместник-началникът на управление "Продажби на инвестиционни продукти" във ВТБ Евгений Береснев отбелязва, че наред с повишения интерес на богатите инвеститори към руските "сини чипове" и акциите на компании в нефтения, газовия и металургичния сектор, има търсене и на акции на чуждестранни компании. На първо място, търсят се акции на компании от възстановяващите се сектори (индустрия, транспорт, банков сектор, селско стопанство), както и акции на най-големите технологични гиганти - Apple, Google, Amazon, Facebook и др.

В инвестиционните портфейли на заможни клиенти делът на акциите е 10-30% и сред тях наистина преобладават ценните книжа на американски ИТ компании и "компании в растеж", потвърждава директорът на Alfa Capital Wealth Андрей Бабиян. Основните предпочитания са към акции на Apple, Google (Alphabet), Amazon, Facebook. Според наблюденията на Виталий Аверкин, личен брокер от "Opening Investments", най-търсените чуждестранни акции са на Microsoft, Apple, Alphabet (Google).

Акциите на технологичните гиганти вече така или иначе са скъпи. Имат ли те обаче перспективи за по-нататъшен растеж? Дали ценните книжа не са надценени, достигнали ли са критични нива? Още повече, че проблемите с веригата на доставки и човешките ресурси оказват натиск върху финансовите им резултати.

"Ведомости" проучиха какви са бъдещите перспективи на акциите на четирите фаворита - технологични гиганти, в портфейлите от ценни книжа на руските милионери.

Amazon.com

Акциите на американската технологична корпорация Amazon.com в момента са най-популярните в технологичния сектор. Те се купуват активно от хедж фондове и заможни клиенти от целия свят. А анализаторите вярват в компанията, която е специализирана в електронната търговия, облачните изчисления, цифровото поточно предаване и изкуствения интелект.

Откакто пазарът започна да се възстановява от срива в началото на пандемията, акциите на Amazon удвоиха цената си и в сравнение с началото на тази година те са с 9% по-скъпи.

Но компанията на Джеф Безос в края на октомври разочарова с резултатите си за третото тримесечие. Въпреки ръста на продажбите от 15% в сравнение със същото тримесечие на 2020 г., нетната печалба на корпорацията спадна почти наполовина - от $6,3 млрд. на $3,2 млрд. В допълнение, компанията предупреди, че нейната оперативна печалба през IV-то тримесечие на 2021 г. ще достигне максимум 3 млрд. долара, при 6,9 млрд. долара за IV-то тримесечие на 2020 година.

И все пак, експертите от Уолстрийт не виждат важни причини за безпокойство - повечето от тях очакват акциите на Amazon да поскъпнат допълнително, макар и да понижават годишните си цели за това.

Анализаторът от Citi Джейсън Базинет понижи прогнозата си за целевата цена за акциите на Amazon от $4175 на $4100, но както и преди, препоръчва закупуването им. Въпреки че печалбите са под очакванията, Базинет вижда "достатъчно място за растеж" при услугите за бизнеса на Amazon, така че вярва, че акциите на компанията могат да поскъпнат с 15% за година.

Минималната годишна цел за ценните книжа ($3800) на Amazon е зададена от Barclays, но тя също показва потенциал за повишаване на цената на ценните книжа - със 7% до октомври 2022 г. Максималната целева цена е прогнозирана от анализаторите на Cowen - $4300, което предполага увеличение на цената на ценни книжа до юли следващата година с почти 21%.

Meta Platforms (бившия Facebook)

В края на октомври компанията на Марк Зукърбърг обяви, че се преименува на Meta Platforms, като запазва брандовете на услугите си - Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp. Известна предимно с тези услуги, компанията също така разработва продукти за виртуална и разширена реалност, които позволяват на потребителите да се свързват чрез мобилни устройства, персонални компютри и други платформи. Целта на ребрандирането и новото име Meta е да се постави акцент върху разширяването на сферата на дейност на технологичния гигант. Зукърбърг вече не иска компанията му да се свързва само със социалните медии и цели да създаде метавселена - еволюция на социалната комуникация в дигиталното пространство. И в рамките на 10 години Meta ще има 1 милиард потребители, смята Зукърбърг.

Според анализатора от BofA Securities Джъстин Пост, Meta наистина е в състояние да привлече 1 милиард души и да генерира стотици милиарди долари приходи. "Ако на Уолстрийт някой се съмняваше в плановете на Facebook за метавселената, сега - с ежегодни инвестиции от 10 млрд. долара и ново име - няма въпроси", каза Пост. Той вярва, че ребрандирането на компанията на Зукърбърг подчертава нарастващото значение на приложенията извън Facebook, като Instagram и WhatsApp. Пост препоръчва закупуване на акции на Facebook, като очаква те да поскъпнат до $400 в рамките на една година (18,3% ръст).

Група анализатори на Goldman Sachs, начело с Ерик Шеридън, вярват, че Facebook е златният стандарт за социалните медии. Най-малко 2,9 милиарда души използват една или повече от услугите му всеки ден - Facebook, Instagram, Facebook Messenger, WhatsApp и Oculus. Шеридан е оптимист за дългосрочните инвестиции на компанията във видео, електронна търговия, плащания и разширена реалност (AR).

Тези фактори, смята Шеридан, ще допринесат за ръста на акциите на компанията на Марк Зукърбърг, затова анализаторът препоръчва закупуването им. Според прогнозата на Goldman Sachs, целевата стойност за година на ценните книжа на Meta е определена на $445, което е с 31,6% повече от текущата им цена към края на ноември 2021 г.

Анализаторите на Morgan Stanley имат най-песимистичните очаквания относно акциите на Meta - според тяхната прогноза, за година акциите ще поскъпнат до $365, което показва потенциал за увеличение от 9,6% спрямо текущото ценово ниво. Най-високата годишна цел за тези ценни книжа беше поставена от анализатори от Monness, Crespi, Hardt - около $460, т.е. годишен потенциал от 36%.

Очевидно е, че акциите на Facebook, а сега Мета, не губят инвестиционната си привлекателност дори след експлозивния ръст през миналата година. След като достигнаха "дъното" през март 2020 г., акциите на Facebook скочиха с почти 125% и поскъпнаха с 23,8% от началото на годината.

Alphabet (Google)

За година и половина възстановяване на американския фондов пазар, акциите на Alphabet поскъпнаха с почти 172%. Сега те са с 66% по-скъпи, отколкото в началото на годината. И как да не се купуват акции на компанията, която завърши третото тримесечие на 2021 г. с толкова силни резултати: приходите в сравнение със съответното тримесечие на 2020 г. се увеличиха с 41% до 65,12 млрд. долара, а нетната печалба "излетя" с 68% до 18,9 млрд. долара.

Акциите на Alphabet са много търсени сред инвеститорите, а анализаторите продължават с прогнозите си за годишното им поскъпване. Освен това компанията, за разлика от своите конкуренти, изглежда е в състояние да избегне значителното отрицателно въздействие от промените в политиката за поверителност на Apple. Финансовият директор на Alphabet Рут Порат призна, че "промените в iOS 14 са имали умерено въздействие върху приходите на YouTube". Приходите от реклами в YouTube обаче скочиха с 43%, а приходите от търсене в Google - с 44%.

След публикуването на финансовите резултати за третото тримесечие на 2021 г., много анализатори повишиха целевите си цени за акциите на Alphabet. Анализаторът на Morgan Stanley Брайън Новак повиши целта в рамките на година от $3000 на $3200 (10% потенциал за повишение).

Майкъл Пачтър от Wedbush повиши целевата си цена за акциите на Alphabet от $3424 на $3500 (20% повишение) в рамките на година, вярвайки, че те могат "да се справят по-добре от пазара". Анализаторът очаква продължаващ ръст на приходите и рентабилността през 2022-2023 г. Alphabet е включена в "списъка с най-добрите идеи" на Wedbush.

Най-високата целева цена за акциите на Alphabet е на Monness, Crespi, Hardt - $3660, което предполага 26% потенциал за повишаване на цените на ценните книжа през следващата година.

Apple

Apple от дълго време показва феноменални резултати. През последните 10 години акциите на компанията са поскъпнали над 10 пъти, а пазарната й капитализацията надхвърля 2,47 трилиона долара. Акциите на Apple достигнаха "дъното" след срива на пазара на 15 март 2020 г., след което "излетяха" със 180%. От началото на тази година ценните книжа са поскъпнали с почти 21%.

Междувременно Apple не избяга от последствията от пандемията. Тя се сблъска с предизвикателства във веригата на доставки и това беше отразено в резултатите за третото тримесечие на 2021 година. За първи път от 2018 г. насам продажбите на iPhone и преносими устройства на гиганта нараснаха с по-бавни темпове от очакваното.

Приходите на Apple за третото тримесечие са 83,4 млрд. долара при очаквания за 85,1 млрд. долара. Според главния изпълнителен директор на Apple Тим Кук, приходите са били повлияни от "недостига на силиций в индустрията и смущения в производството, свързани с COVID". Поради проблеми с доставката на микросхеми, компанията остана без 6 млрд. долара приходи.

А през текущото четвърто тримесечие - особено по време на коледните разпродажби - поради недостига на чипове, натискът надолу върху продажбите може да бъде още по-значителен. Но приходите, според оценките на финансовия директор Лука Маестри, ще бъдат рекордни през това тримесечие.

Анализаторите не бързат да се откажат от компанията на Тим Кук. Джим Сува от Citi смята, че по-ниските продажби, както се очакваше, не са причина да промени виждането си за компанията. Не само Apple има проблеми с веригата за доставки, но и всичките му конкуренти. "Просто търсенето на продукти на Apple значително изпреварва предлагането", казва Сува.

Той продължава да препоръчва закупуване на акциите на компанията, дори ако продажбите са под очакванията през текущото четвърто тримесечие. Прогнозата му е за цена на акциите от 170 долара за година, което е с 6% над текущата им цена.

Анализаторът на Evercore ISI Амит Дарианани дава още по-висока годишна прогнозна цена за акциите на Apple - $180 (потенциал за повишаване спрямо текущото ценово ниво от 12,3%). Той смята, че през следващите няколко години производителят на iPhone има голям шанс да се разшири в дигиталната сфера и на рекламния пазар.