Според частна компания с платформа за бизнес анализи CBInsights 35% от стартиращите компании се провалят, заради липса на търсене на пазара, проблеми с паричния поток, надценява, грешен бизнес модел и правни предизвикателства.
Ето защо преди да бъде започнат бизнес, трябва да се направят доста анализи, казва Александър Желтов, който е основател на Educate Online. Това е международна образователна компания, която позволява на ученици от цял свят да получат качествено образование в най-добрите образователни институции в Англия, Канада и САЩ.
Ето три съвета, които той споделя за успех както в краткосрочен, така и в дългосрочен план.
1. Не гледайте с романтични представи на бизнес идеята
Да обичаш това, което правиш, и да правиш това, което обичаш, звучи романтично и вдъхновяващо, но не и в реалният бизнес. На първо място е важно да се прецени дали има достатъчно пазарно търсене, за да бъде печеливш бизнеса.
"Ето един пример - харесвате хубаво кафе. Може би дори сте ходили на курсове за бариста и искате да стартирате бизнес. Но може да ви застигне лош късмет: във вашия град има кафенета на всеки ъгъл и конкуренцията е много висока. Трябва ли да отворите поредното кафене в града на една улица и да се надявате, че хората ще дойдат при вас?", казва Желтов.
Вместо да правите подобна грешка по-добре се запитайте каква е истинската причина да искате да започнете бизнес и какви са вашите лични и бизнес цели, какво предлагат вашите конкуренти и какви ресурси ще са ви необходими за стартиране на бизнес.
2. Не подценявайте конкурентите си
Ако ще започвате бизнес трябва да погледнете трезво на пазара и да анализирате конкурентите си. Това е особено важно, ако искате да привлечете инвестиции. Трябва знаете, че един от важните въпроси, които потенциалният инвеститор ще зададе, е какво вашето конкурентно предимство.
Как да анализирате пазара? Вместо да си фантазирате какво иска потребителят, можете да го попитате директно. Използвайте въпросници, изследвания и интервюта за това. Ако вече имате клиенти, можете да използвате статистически данни от Google Analytics, YouTube, социални мрежи и други платформи, за да разберете предпочитанията и поведението на клиентите.
След това систематизирайте получената информация и я проучете подробно. Това съвпада ли с вашето разбиране за пазара?Ще задоволи ли вашият продукт исканията на клиентите?
Вероятно сте чували за т.нар. SWOT анализ. Той е добър и надежден начин за проучване на силните, слабите страни, възможностите за реализацията на идеи. Резултатите от анализа може да ви помогнат да решите дали пазарът се нуждае от продуктът, който ще предлагате и дали ще реализирате печалбата, която очаквате. В интернет шаблони за този анализ.
3. Тествайте идеята
След като проучите пазара и знаете какво иска потребителят, трябва да се уверите, че вашият продукт отговаря на търсенето. Тук трябва да се подходи внимателно, без да влагате много средства и да съберете отзиви от потенциални клиенти.