Изглежда толкова просто и лесно, че не се и замисляме. Вадим смартфона си. Избираме на кого да се обадим. 2 секунди по-късно чуваме сигнала за свободно. "Ало". Просто и лесно, направо магия. Но само на пръв поглед.
Конкуренция, непрестанни технологични промени, растящи очаквания на потребителите и бизнеса и изключително комплексна правна рамка - в тези условия работят телекомуникационните компании. Ориентирането в средата е свързано с разнообразни предизвикателства и всяка стъпка към постигането на резултат трябва да е възможно най-прецизна по отношение както на стратегията на тези компании, така и на регулациите - национални и европейски.
"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.
Тук идва огромната роля на юридическия отдел. Той трябва да работи еднакво добре както с всички звена вътре в компанията, така и с най-различни други заинтересовани страни. Това не е технологична дейност, но е дейност, която прави прилагането на технологиите възможно.
Телекомуникационната правна и регулаторна рамка "се развива много бързо, изисква от един юрист непрекъснато да чете, да се запознава с много неща. В работата ни има юридически, икономически, дори политически аспекти", обяснява директорът "Правни отношения и регулации" в CETIN България Йоанна Илчовска.
Тя има повече от 15 години опит в сектора след завършено с отличие образование в Софийския университет и квалификации в Cambridge University, The University of Sheffield, London Business School, INSEAD и King"s College London.
За нея телекомуникациите са "много осъзнат и много ранен избор", направен още по време на следването в Университета. "Телекомуникациите ми дават това, което аз като професионалист и като манталитет търся. Технологично развитие, много динамика, бърз и наситен прогрес", казва с днешна дата тя.
Голямата битка
А динамиката се дължи на специфичната среда у нас - в редица международни доклади страната ни е сочена като една от държавите с най-сложна регулаторна рамка, свързана с изграждането на телеком инфраструктура. "Тук идва ролята на добрия телекомуникационен юрист, защото процедурите са дълги, планирането е дълго, подготовката е дълга, одобренията са много, а сроковете са нещо, което тежи на бизнеса", посочва Илчовска.
Тя признава, че в правните и регулаторните отдели често се разгледат като звена с подпомагащи функции, но е категорична, че "добрият компетентен юрист е може би един от най-важните стратегически партньори на бизнеса в постигането на целите му" - най-малкото заради многото комплексни стъпки, които трябва да се направят преди реализирането на всеки проект, всяка една инициатива в сектора.
Източник: Мирослава Дерменджиева
По думите ѝ тя и нейният екип работят проактивно с регулатори и административни органи и от години се борят за подобряване на законодателната рамка у нас: "За мен правилният начин е постоянен, активен и консистентен диалог с държавните институции на абсолютно всички нива. Не само със секторно ни Министерство на транспорта и съобщенията, което в най-голяма степен разбира проблемите ни, но и с всички останали държавни органи, които по една или друга причина участват в този процес. А те са много".
В среда на сменящи се правителства и нестабилна политическа обстановка това не е лесно. Въпреки това Йоанна Илчовска е убедена, че си заслужава. "България има сериозна нужда от опростяване на законодателството и процесите в сферата на изграждане на електронни съобщителни мрежи и това е абсолютно основополагащо за всичко останало, за това да имаме автономни автомобили, за това да имаме телемедицина и да се извършват операции в реално време с екипи с различно географско местоположение, за това да нямаме откъснати райони и население места, лишени от комуникации".
Това е важно и за потребителите, защото "добре функциониращите оператори са гарант за разнообразни и качествени продукти и услуги и подобряване на живота на цялото общество".
Директорът "Правни отношения и регулации" е категорична, че това не е пресилено и дава пример с отношението ни към технологиите преди години и днес: "В недалечното минало когато спре интернетът, това продължаваше много дълго време и някак хората живееха с това. Днес спирането на мобилната връзка дори за няколко минути е изключително сериозен проблем за потребителя, чиито живот е силно свързан с телефона, това рязко влошава качеството на живота му".
Защо телекомуникационни в правото? Защо CETIN България?
Правният и регулаторен екип на CETIN България не е голям. За мен е важно всеки от тях да знае каква е стратегията на компанията. Това им позволява да имат свободата да структурират и приоритизират работата си - когато виждаш цялата картина, това ти помага да бъде концентриран, бърз и ефективен", обяснява Илчовска.
По думите ѝ екипът е сплотен, защото "в един много труден бизнес, в който има потенциал за много интерпретации, но освен това всички очакват бързина и резултати" всеки от юристите може да разчита не само на нея и на колегите си, но и на останалите професионалисти в CETIN България.
"Има я структурата с политиките и правилата на голямата компания, от която се отделихме през 2020 г. - това ни помага да познаваме стандартите и най-добрите примери и практики. Същевременно, размерът на компанията е такъв, че позволява на процедурите да бъдат ефективни - да не прерастват в бюрокрация", категорична е Йоанна Илчовска.
Защо за един млад юрист това е правилното място да се развива? "Ако един млад юрист иска да се развива с големи крачки и бързи темпове, със сигурност телекомуникациите са неговото място. Ние в CETIN България сме общност от хора, които имат еднакви цели, гледат в една посока и същевременно имат различна компетентност. Това страшно много помага, за да видиш как нещата реално се случват и да се запознаеш с различните гледни точки", отговаря тя.
Днес да свързваш хората може и да изглежда по-лесно от всякога, но всъщност е предизвикателство на много нива. Много от тях не могат да бъдат "отключени" само със силата на технологията - нужно е и да се премине през лабиринта на правилата и регулациите. Така усилията на телеком юристите правят много от "магията" на съвременните мрежи реалност.
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.