Как да се справите с неочаквани новини по време на работа, като повишение или уволнение? Insider обобщава съветите на Мат Ейбрахамс, преподавател в Станфорд, консултант по комуникации, автор и водещ на подкаст.
Първото предизвикателство, когато бъдете хванати неподготвен, е, че има натиск да реагирате незабавно, но това не е нужно, казва експертът. Това е така, защото повечето хора ще съжаляват за първото нещо, което излезе от устата им, ако отговорят веднага.
Стъпка 1: Направете пауза
Първото нещо, което бих направил, е да отложа времето си за отговор. Един от начините да направите това е да кажете: "Имам нужда от момент, за да обмисля това". Друг начин, по който можете да го направите, е като задавате изясняващи въпроси или перифразирате, за да получите време да осъзнаете какво се случва.
Ако имате нужда от голяма пауза, тогава е добре да се извините за ситуацията. Бихте могли да кажете: "Добре, благодаря, че ми казахте. Нека насрочим друг час за разговор или отивам да си сипя вода."
Стъпка 2: Проверете как се чувствате
По време на паузата си се запитайте: "Какво означава това и как се чувствам заради това?" Много от нас имат първоначална емоционална реакция, но може да се замислим и да заключим, че не е толкова лошо, колкото си мислехме.
Стъпка 3: Структурирайте отговора си
Препоръчвам структурата от три части: "Какво?"; "И какво от това?"; "Какво следва?". Ако се научите да действате така, когато се случат някои изненадващи неща, ще можете да реагирате по този начин, което ви позволява да реагирате по-ефективно и бързо по начин, който е последователен и логичен.
Пример 1: Повишен си и си изненадан.
Какво: Това е страхотно. Аз съм наистина развълнуван.
И какво от това: мога да изпълня всички тези планове, за които ви говорих.
Сега какво: Кога ще се случи повишението?
Пример 2: Вашата организация се преструктурира и работната ви позиция вече не е необходима.
Какво: Уау, това е голяма изненада. Съжалявам да го чуя.
И какво от това: предполагам, че трябва да приключа проекта си и да прехвърля информацията.
Сега какво: Какво бихте искали да направя след това? И какъв е реда за освобождаването ми?
Стъпка 4: Уверете се, че сте разбрани
Често в тези ситуации, особено ако става дума за лоша новина или конструктивна обратна връзка, човекът, който я дава, е супер стресиран да я каже и отговорът ви може да остане глух или да не бъде чут.
Стъпка 5: В зависимост от ситуацията, напишете имейл
Ако получите нещо положително, може да напиша имейл и да кажа нещо като: "Благодаря. Това е страхотно. Наистина съм развълнуван." Дори и да е негативна ситуация, клоня към изразяване на благодарност. Напишете: "Благодаря ви, че ми съобщихте тази новина. Разочарован съм, но оценявам възможността, която имах тук в компанията."
Опитайте се да разчетете знаците, за да не бъдете хванати неподготвени.
"Мисля, че много пъти, когато хората са хванати неподготвени, те се отпускат и ретроспективно казват, че са могли да предвидят това. Когато шефът ви ви извика в офиса, може да се успокоите и да кажете: "Хм, чудя се за какво става дума". Не можете да сте напълно подготвени. Но през повечето време, когато говоря с хората, те споделят с мен, че са знаели, че нещо е необичайно и е трябвало да го забележат", казва Мат Ейбрахамс.