Авиоиндустрията е сред големите потърпевши от ограниченията за пътуване, свързани с ограничаване на епидемията в световен мащаб. Според Международната асоциация по ваздушен транспорт 2020-а ще остане в историята, като "най-лошата година за авиацията", а загубите за компаниите ще достигнат 84 милиарда долара до края на декември.

Повечето представители на бранша очакват частично възстановяване на бизнеса през следващата година, но връщането към предкризисните нива ще отнеме още време. 

Европейските лидери в индустрията се оказаха не по-малко засегнати от конкурентите си в другите части на света, а правителствата на Стария континент се оказаха принудени да "инжектират" десетки милиарди, за да спасят сектора. Сметката досега е ясна - европейските държави ще налеят 33,717 милиарда евро в големите компании от сектора, за да избегнат колапс.

Lufthansa получи ключово "да" по пътя към получаването на спасителните 9 милиарда евро

Lufthansa получи ключово "да" по пътя към получаването на спасителните 9 милиарда евро

Най-големият акционер, който беше критик на плана, е готов да го подкрепи

Най-голям дял от тази сума или 9 милиарда евро ще получи компания номер 1 в авиоиндустрията - германската Lufthansa. След като преди няколко седмици най-големият акционер в дружеството се очакваше да блокира помощта, която трябва да даде на държавата дял от 20% в компанията, през миналата седмица милиардерът Хайнц Херман Тийле подкрепи спасителния пакет на заседание на акционерите.

С получаване на разрешение и от страна на европейските власти това "отвори вратата" за спасяването на компанията.

Помощ в размер на 7 милиарда евро трябва да получи френският лидер Air France. Ако към тази сума се добави и подкрепата за дъщерното ѝ дружество - нидерландската KLM, общото финансиране за групата става над 10 милиарда евро.

$84 000 000 000 загуба: Такава може да отчете авиоиндустрията през 2020-а

$84 000 000 000 загуба: Такава може да отчете авиоиндустрията през 2020-а

В резултат на коронакризата

Именно готвените 3,4 милиарда евро за KLM се превърнаха в повод за спор, който достигна европейските власти. Водещата компания в сегмента на нискотарифните полети - Ryanair, поиска от Европейския съюз (ЕС) да блокира спасителния пакет. Като причина от компанията посочиха, че тя допълнително ще "ограничи конкуренцията и избора на потребителите" на пазарите в Нидерландия и Франция. Ryanair също е сред бенефициентите, но със значително по-малка сума - такава от 661 милиона евро.

Сред тези, които ще получат подкрепа над 1 милиард евро са още италианската Alitalia, TUI, Swiss Airlines, TAP Portugal и Finnair.

Кои са останалите компании, които ще получат държавна подкрепа, посочват от платформата Statista в своя инфографика:

Infographic: Bail or bust for Europe's airlines | Statista You will find more infographics at Statista