Амариканските компании Alphabet на Google, Facebook и Microsoft са трите технологични гиганта, които имат най-големите разходи за лобиране в Европейския съюз в битката срещу новите строги регулации, които ограничават лидерските им позиции. Това показва ново проучване на групите "ЛобиКонтрол" и "Обсерватория за корпоративна Европа", цитирано от RTE. Според авторите на доклада политиците от ЕС "трябва да се събудят" и да действат твърдо и систематично срещу монопола и прекомерното влияние на американските корпорации, нарушаващи редица правила.
"Технологичният сектор надминава дори фармацевтичния, този на изкопаемите горива, на финансите и на химикалите, които доскоро доминираха в лобирането", се казва в доклада. Според него нарастващата лобистка "огнева мощ" на големите технологични гиганти и на дигиталната индустрия като цяло отразява огромната и все по-нарастваща роля на този бизнес в обществото.
"Забележително е и трябва да бъде причина за сериозно безпокойство, че платформите могат да използват тази "огнева мощ", за да гарантират, че гласът им се чува", се добавя в доклада.
Проучването е установило, че 612 компании, групи и асоциации харчат повече от 97 милиона евро годишно за лобиране срещу политиките на ЕС за цифрова икономика.
Google надхвърля сумата от 5,75 милиона евро, следва социалната мрежа Facebook с 5,5 милиона евро и Microsoft, които харчат за лобиране 5,25 милиона евро. След това се нареждат Apple с 3,5 милиона евро, Huawei Technologies с 3 милиона евро и Amazon с 2,75 милиона евро.
От Google отговориха първи (чрез публичен имейл) на оповестените данни от проучването така:
"Ние имаме ясни политики за защита на независимостта на хората и организациите, които спонсорираме, включително изискване за разкриване на финансиране".
Последва коментарът на Microsoft:
"Европейският съюз е бил и остава важен партньор за нас. И ние се стремим да бъдем конструктивен и прозрачен партньор за европейските политици."
От Facebook, Apple и Amazon все още не са коментирали.
Технологичното лобиране се фокусира върху два ключови законодателни акта. Законът за цифровите пазари изброява положителните и отрицателните страни за технологичните гиганти, а Законът за цифровите услуги изисква от компаниите да правят повече, за да контролират съдържанието на своите платформи.
Проучването предупреждава за достъпа на гореспоменатата индустрия до Европейската комисия, като лобистите участват в три четвърти от 270-те заседания на служителите на комисията и по двата законопроекта. Огромно лобиране се наблюдава и сред търговските и бизнес асоциациите на Европа, мозъчните тръстове и дори сред политическите партии - в популяризирането и защитаването на интересите на технологичната индустрия.