Глобалният недостиг на чипове продължава да причинява хаос по веригите на доставки в множество индустрии в глобален мащаб. Дигитализацията в работа, онлайн пазаруването и социалните контакти минаха на съвсем друго нови, а нуждата от цифрови устройства нарасна безпрецедентно. Търсенето на електроника и компютърните чипове скочи.
Увеличеното търсене и търговската война с Китай по времето на миналия президент на САЩ Доналд Тръмп, доведе до сериозни главоболия за огромна част от секторите.
Един от най-силно засегнатите сектори е автомобилната индустрия и то в момент, когато търсенето на нови автомобили е на исторически високи нива. За производството на един съвременен автомобил са нужни над 3000 чипа, а автомобилната индустрия съставлява само малка част от общото търсене на чипове в световен мащаб, пише Yahoo Finance.
Заради относително ниската покупателна способност на автомобилните компании, производители на полупроводниците дадоха приоритет на по-големите риби като компании за производство на смартфони, видео игри и друга потребителска електроника, а автомобилните компании останаха на сухо.
Един от най-големите автомобилни производители Ford отчете свиване на печалбите си наполовина през последното тримесечие. General Motors спира производствените линии в редица заводи за сглобяване на пикапи, заради недостига на чипове. BMW също спря производствени линии и намали производството с десетки хиляди автомобили.
Според експерти в бранша прекъсванията в производството са само началото на явление, което ще продължи няколко години. Очаква се производството в автомобилната индустрия да се свие с 5 милиона автомобила тази година, благодарение на недостига на налични чипове, които са съществен компонент за всеки автомобил.
Но ако производителите на конвенционални автомобили страдат от недостиг на чипове, то някои компании за производство на електромобили явно са намерили решение на проблема. Става въпрос за Tesla.
Според основателя на компанията Илън Мъск, Tesla се опитва да заобиколи проблема, като пренапише софтуера на своите електрически превозни средства. Така "създава" алтернативни чипове, които биха позволили на компанията да не зависи от недостига в индустрията.
"Успяхме да заменим полупроводниците с алтернативни чипове. Това ни костваше само няколко седмици", каза Мъск. По думите му не става въпрос само за смяна на чип. "Трябва да пренапише и софтуерът".
Това иновативно решение позволи на Tesla да запази производствените си линии и да избегне спирането.
Тримесечието, в което печалбите на Ford бяха намалени наполовина, Tesla генерира 11,9 милиарда долара приходи и спечели 1,1 милиарда долара чиста печалба.
Въпреки този успех на фона на трудностите в автомобилната индустрия, Мъск отбеляза, че бъдещият растеж на компанията ще остане зависим от недостига на чипове.
"Ситуацията с недостига на чипове в световен мащаб остава доста сериозна. През остатъка от тази година темпът ни на растеж ще се определя от това."
Цените както на новите, така и на употребяваните автомобили няма да паднат скоро, показват прогнози.