Времето изтича за емблематичния Boeing 747 – самолетът, който донесе глобалното пътуване сред масите през 70-те години на миналия век.
Легендарният модел вече не е така благоприятстван в модерната авиоиндустрия, тъй като превозвачите се насочват към двумоторни самолети, които могат да пътуват до по-далечни разстояния и да използват по-малко гориво, като Boeing 777 или Airbus A350, пише Blоombеrg.
Сега съживяването на модела зависи изключително от един неочакван източник: руска транспортна фирма, която обещава да купи 18 летателни апарата през следващите няколко години. Ако този обет обаче се провали и намирането на финансиране не е лесно, Boeing ще се изправи пред труден избор: да прекрати производството и да поеме финансов удар или да опита да издържи, докато възраждане на каргото не донесе повече продажби. Засега запасите на американската компания са достатъчни, за да продължат създаването на 747 до средата на 2017 г.
„Въпросът е – могат да получат достатъчно поръчки в следващите пет години, за да запазят производствената линия отворена? Ако я затворят, няма какво да я замени”, заяви Георги Димитров, ръководител на оценките за консултанта Ascend Worldwide.
Тази година Boeing е успяла да продаде само два самолета 747. Последният купувач - самата тя. Финансовото подразделение на компанията е закупило два товарни самолета 747, след което ги е дало на лизинг на AirBridgeCargo Airlines и базираната в Москва компания майка Volga-Dnepr Group.
Обещанието на AirBridgeCargo да закупи допълнително 18 самолета почти би удвоило незапълнените поръчки на Boeing към края на ноември. Икономическият спад в Русия и 60-процентовото понижение на рублата ще постави предизвикателство пред способността на превозвача да превърне този обет в покупка.
Boeing продължава с опитите да продаде самолетите. Водят се разговори и с други потенциални клиенти както за товарните, така и за пътническите самолети.
Източник: Bloomberg