Карнавалът във Венеция е едно от най-важните събития за града през годината, привличащ около 3 милиона посетители, които пълнят хотелите и Airbnb апартаментите. Събитието носи приблизително 3 милиарда евро приходи всяка година. Но тази година празненствата бяха отменени поради пандемията от коронавирус, която удари страната, пише Foreign policy.
За Венеция това беше началото на икономическа криза
Туризмът в Италия днес възлиза на 13 процента от БВП на страната. Той създава работни места, стимулира развитието на икономиката и внася стабилен паричен поток.
Понастоящем четири милиона италианци работещи в сферата туризма или свързаните с него дейности, значителна част от общата маса от 23 милиона работна сила в страната.
Въпреки, че страната не разчита само на туристическия сектор, той поддържа икономиката на Италия в баланс. Миналата година например, индустриалното производство на Италия се сви с 2,4%, докато туризмът е нараснал с 2,8%.
Италия е туристическа дестинация от векове, но централната роля на индустрията в икономиката е по-ново явление. Особено след като икономиката на страната бе в застой в продължение на десетилетия и беше силно засегната от европейската финансова криза през 2011 г., туризмът осигури така необходимата спасителна линия.
В страна, засегната от безработица, туризмът предлага работни места за ресторантьори, сервитьори, готвачи и чистачи. Фактът, че Италия има висок процент собственост на жилища, позволи на много семейства да предлагат своите апартаменти или къщи в Airbnb.
Но блокирането в следствие на коронавируса промени всичко това - във Венеция и в цялата страна. За първи път в най-новата история градът, който беше най-опустошен от вируса, остана без никакви туристи. Внезапният преход вече доведе до мащабна криза на заетостта: 20 000 работни места са загубени в района.
Венеция не е изолиран случай в страната. Флоренция и Рим са изправени пред подобни ситуации. Кметът на Флоренция заяви, че мисли да ипотекира някои от историческите паметници на града, ако градът не може да изплати дълга си.
Други горещи туристически дестинации като Чинкуе Тере, петте живописни села в Лигурийската Ривиера и островите Сицилия, вече са пусти. За да привлече чуждестранни туристи, Сицилия се ангажира да помогне за заплащането на полетите и да предложи безплатна нощувка на всеки две нощи, след като Италия отвори отново за посетители през юни.
Разбира се, масовият туризъм има и своите недостатъци. Оказва отрицателно въздействие върху околната среда и качеството на живот, например чрез повишаване на наемните цени и "прогонване" на жителите, които вече не могат да си ги позволят. Рим е загубил около 20 000 жители. Но в Италия и особено в определени райони основният проблем е, че масовият туризъм се е превърнал в единственият източник на доходи.
Венеция, например, беше индустриален център: Port Marghera, в континенталната част, но в границите на града, беше дом на големи химически и метални индустрии, работещи 30 000 работници в своя пик през 70-те години на миналия век, но е в постоянен спад от края на края 1980. Днес само 5000 души работят в местните индустрии.
Италия е една от най-тежко засегнатите от вируса страни. И докато правителството обяви план за рестартиране на националния туризъм през лятото на 2020 г., завръщането на голям брой международни посетители изглежда малко вероятно в краткосрочен план.
"Туризмът работи добре за една страна, когато е второстепенен, но за Италия това не беше вторична дейност и сега страната няма план Б", заявява Клаудио Висентин, историк от University of Italian-Speaking Switzerland. Международният туризъм в Италия непрекъснато нараства от десетилетие, но с пандемията крахът му е внезапен. "Това беше като движеща се с превишена скорост кола, която се блъсна в стена, без въздушна възглавница", каза още историкът.
Докато Италия не намери план Б, туристическата криза рискува да съсипе икономиката на страната.
На фона на лошите прогнози, има и нещо положително- Италия има разнообразна икономика - страната разполага с втората най-голяма производствена продукция в Европейския съюз, до голяма степен концентрирана в богатите северни райони и е добре известна с износа си на вино, храна и луксозни стоки, включително дизайнерски дрехи и висок клас автомобили.