Втората регионална конференция „Намерете капитала, който ви е необходим, за да продължите напред" събра представители на 15 държави, които дискутираха различни от масово познатите начини за финансиране на малки и средни бизнес начинания.
Центърът за предприемачество и управленско развитие (CEED), организаторът на конференцията, е прегърнал точно тази мисия - да подпомага разрастването на бизнеса в Югоизточна Европа. Затова лекторите и предприемачите, които споделиха с аудиторията своя опит, много точно отговаряха на идеята на конференцията.
Инвестирането в прохождащ малък бизнес е рисково начинание, а фондовете за рискови инвестиции (VC) предпочитат вече установени големи компании, защото търсят висока възвращаемост, и, както каза Стив Ийстъм, старши съветник „Капиталови пазари" в Американската агенция за международно развитие (USAID), намирането на капитал за малкия бизнес винаги ще е трудно начинание, макар че в историята на света никога не е имало повече капитал, отколкото сега.
Никога капиталът не е бил и толкова безразличен към държавните граници - финансират се добрите идеи, без оглед на националната принадлежност на компаниите. Добрият бизнес план, простотата на излагането му, гъвкавост и честност на предприемача, според него са печелившите критерии. „Не е нужно да имате лъскав офис и кола, ще ви намерят и в гаража". Добрият инвеститор носи капитал, но и много други възможни ползи, така че трябва да се избира внимателно - като съпруг или съпруга, подчерта той.
Централната тема бяха т. нар. бизнес ангели. Колкото и да е странно, идеята за такива структури е развита най-добре в САЩ. Експертът по „ангелската помощ за бизнеса" е Джон Мей, основател и управляващ партньор на бизнес ангелската фирма New Vantage Group. Неговата книга по темата „Всеки бизнес се нуждае от един ангел" днес излезе и на български език.
Бизнес ангелите са хора, които инвестират собствените си пари в чужди бизнес идеи. Нишата им е точно малкия бизнес, който сега прохожда. Те в никакъв случай не са сред милиардерите. Средната сума, която те влагат в чужди начинания, е малко над 30 хил. долара. Обикновено се събират на групи, защото така си „поделят" проучването на набелязаните проекти. Такива групи има около 200 в САЩ, докато през 1994 г. те са били едва 10-15. Подобна идея е развита и във Великобритания и там ги наричат „серафими". Техните инвестиции са местни, но могат да се кооперират с други групи ангели и да разширят сферата си на действие.
Според Джон Мей бизнес ангелът е оптимист, много търпелив (трябва дълго да чака), ментор, умеещ да си сътрудничи с хората. Едва 25% от инвестициите на бизнес ангелите водят до добра печалба за тях, така че те трябва да са хора, които да могат да работят за „общото благо".
Един от първите бизнес ангели в България (а може би и единственият), е Том Хигинс, който е от 15 години у нас, беше дълго време един от ръководителите на Българо-американския инвестиционен фонд, а сега е управляващ партньор на Balkan Accession Fund.
Българинът, който се е възползвал от „ангелската му помощ", е Деян Василев, управляващ партньор в „Моите пари". По думите му, когато седнеш да обядваш с добър познат и се окаже, че имате сходна идея и довършвате изреченията си, „от това може да излезе добър финансов портал". Най-важният фактор, за да „срещнете интересите си", е взаимното доверие.
Според Том Хигинс, България е добро място за тестване на това дали една бизнес идея работи. Ако стане, тя може да излезе извън границите и да се развие в няколко държави от региона, както това стана с „Моите пари" - те имат вече свои разклонения в Турция и Румъния, където идеите са адаптирани към местните условия. Ако идеята не работи тук, дори не помисляйте за експанзия, посъветва Хигинс.
За повече информация посетете сайта на Българската мрежа на бизнес ангелите.



USD
CHF
EUR
GBP