Г-н Костадинов, какво е направено досега по отношение на онлайн закупуването на билети и възможността превозните документи да се заплащат чрез SMS?

Сроковете, които си поставихме малко ги поизместихме във времето. Имайки предвид мащабите на системата, мога да кажа, че онлайн системата за резервации е само част от уеб базираното решение, която да обвърже всички каси. В момента сме на етап на тестването при билетните каси. Инсталирани са компютрите и софтуерът е в тестов период до края на месец февруари Билетните каси в момента могат да издават билет и да се упражняват в тестовия вариант. Идеята е максимално бързо да започнем да издаваме нулевите билети за железничарите.

В края на май се очаква да надгради модула за онлайн издаване, имайки предвид, че системата трябва да е надеждна, за да дадем достъп на нашите клиенти да оперират с нея.

Относно SMS  издаването на билети, то е отделен модул, който ще се интегрира към цялостната система. Там сключихме тристранни договори с разработчиците,  интеграторите и операторите, като на последните има се предоставиха документите за подпис. В тази връзка очаквам до края на февруари да влезе в действие. Това ще се случи пилотно по линията София - Мездра и ако има видим ефект услугата ще обхване цялата система.

Как ще се извършва купуването на билети чрез SMS?

То ще стане с две лесни действия през мобилния телефон. Първо се набират първите две букви, както на началната така и на крайната гара, като за целта ще има информационни табели на всички гари. След това системата връща отговор, като дава възможност да се закупи билет за първия влак пристигащ в рамките на 25 минути, като клиентите ще могат да потвърдят или да се откажат от покупката на превозния документ.

Контролът ще се осъществява с PDA устройства, с които сме снабдили нашите служители.

Ще има ли още промени в графика за движение на влаковете, след като първоначалният му вариант предизвика доста остри реакции от пътниците?

Първоначалният график се опитахме да го направим на чисто търговски принцип предвид ограничените ни възможности. Опитахме да направим по-оптимален график след като увеличихме броя на спирките на бързите влакове и на тези със задължителна резервация (бившите експреси).

Надявам се с последните промени да сме удовлетворили повечето проблемни точки,  всички молби и жалби, които пристигат при нас ги анализираме. Там,  където имаме възможност нещо да се промени ние предприемаме съответните действия.

Планирането на графика е свързано и с предните въпроси - липсата на достатъчно адекватна аналитична информация. С новата билетна система се надяваме да получим точно това - информация за движението на пътниците по направления, за запълняемостта на влаковете и т.н, което да ни позволи да направим по-добър график за следващата година.

Каква е ситуацията с преференциалните карти за пътувания на железничарите?

Ситуацята към момента е непроменена спрямо тази, която беше миналата година. Имаме едно споразумение между синдикатите и всички дружества в железниците, според което на служителите се запазват преференциалните карти само че те при всяко пътуване трябва да си издадат билет с нулева стойност. Това ще продължи до 31 април, когато ние в Пътически превози трябва да направим анализ на ситуацията и да се прецени кой е по-изгодният начин за пътуване.

Относно пенсионираните служители, на този етап те продъжават да пътуват при съите условия, които бяха и миналата година. Там също трябва да се направи анализ, който първоначално трябваше да приключи до 15 февруари, но сроковете за това ще бъдат удължени, отново за да се намери най-добрият вариант.

Ще остане ли възможността  за преференциални пътувания на железничарите в европейските страни?

За да се ползва безплатно пътуване в чужбина служителите трябва да имат съответната легетимация. На базата на тази легитимация се издават съответните безплатни пътувания, така че за момента положението не е променено. Въпросът е вече въпросните железопътни предприятия на базата на какъв документ ще издават тези безплатни пътувания.