Европейците все повече осъзнават рисковете и последиците от покупката на фалшификати и достъпа до пиратстко съдържание, но и двете практики остават изключително разпространени. Това става ясно от ново проучване на Службата на Европейския съюз за интелектуална собствено (EUIPO).

От една страна: 80% от европейците са на позицията, че зад фалшифицираните продукти стоят престъпни организации и този вид дейности съсипва бизнеса и работните места. Още по-голям е делът на тези, които виждат в ментетата заплаха за здравето и безопасността на околната среда.

Бум на фалшиви стоки у нас според данни на ЕС

Бум на фалшиви стоки у нас според данни на ЕС

Всеки пети българин е жертва на фалшив продукт

По отношение на пиратството, 82% от европейците са съгласни, че получаването на цифрово съдържание чрез незаконни източници води до риск от вредни практики като измами или неподходящо съдържание за непълнолетни лица. 80% твърдят, че предпочитат законните платформи.

От друга страна: Един от всеки трима европейци (31%) заявява, че е приемливо да се купуват фалшиви стоки, когато оригиналът е твърде скъп. На това мнение са цели 50% от потребителите на 15-24 години.

Съзнателно са си купували фалшификати през последните 12 месеца 13% от европейците и цели 24% от българите, което е най-високото ниво в ЕС - на другия полюс е Финландия с 8%. При младите хора средният процент е двоен. Около 40% от запитаните са имали ситуация, в която не са сигурни дали закупеният продукт е бил оригинален, или е бил фалшификат. В нашия регион това е още по-масов проблем.

Tiffany съди Costco за $19.4 млн. заради "фалшиви" пръстени

Tiffany съди Costco за $19.4 млн. заради "фалшиви" пръстени

Търговецът е използвал нерегламентирано марката

Когато става дума за онлайн пиратство, 74% считат, че то е приемливо за съдържание, което не е достъпно в рамките на абонамента им. България е в Топ 4 по процент респонденти, които смятат, че в пиратството няма нищо нередно, когато е за лична употреба.

Само 14% обаче признават, че са консумирали по незаконен начин музика, игри, филми и телевизионни предавания онлайн. В България над една пета (21%) от запитаните признават, че са гледали спортни събития, без да са си платили за това.

Контекст: В Източна Европа пиратството на дигитално съдържание и незачитането на авторските права на физически продукти има своята дълга история още от времената на социализма. Безпаричието през 90-те в условията на отворен пазар само направиха ментетата по-масови.

България пак е под US наблюдение заради пиратството

България пак е под US наблюдение заради пиратството

Властите у нас не показали достатъчно активност при преследването на нарушенията

Процесът се обърна с повишаването на жизнения стандарт. В един момент западните брандове спряха да бъдат непостижимо скъпи и оригиналната покупка стана възможен вариант. В същото време, платформи като Spotify, Netflix и Steam поставиха под въпрос смисъла от безкрайното търсене на пиратски версии на любимите ни албуми, филми и игри.

Кризата обаче много бързо може да върне старите навици - хората започват да търсят най-изгодните сделки за физически продукти и да спестяват от абонаментни такси за дигиталните. Така лесно се връщаме в "златната епоха" на пиратите и фалшификаторите.