Европейските и американските купувачи ще се конкурират сериозно за алуминий от Близкия изток, ако Европейският съюз забрани вносът на метала от Русия през следващите месеци което ще доведе до покачвания на цените, като през 2018 г., когато бяха наложени санкции на Rusal.
Надпреварата за внос на алуминий от страните от Близкия изток, като Обединените арабски емирства и Бахрейн, ще подклажда инфлацията за западните компании в транспортната, опаковъчната и строителната индустрия - които вече са изправени пред високи разходи за суровини и заплати.
Алуминият е една от основните суровини за производство на електрически превозни средства. Значително по-лек от стоманата, сега той е предпочитаният метал в широка гама от части за електрически превозни средства.
На този фон ЕС от месеци обсъжда санкции, които биха забранили внос на руски алуминий. В последния пакет санкции, които дойдоха по повод втората годишнина от руската инвазия в Украйна, блокът не включи метала, но се очаква скоро да предложи друг пакет с нови забрани за внос, според източници, цитирани от Reuters.
Производителите от Близкия изток са "донесли" 6,2 милиона метрични тона или близо 9% от световните доставки миналата година, според Международния институт за алуминий. Близо два милиона от това количество е изпратено до Европа и Съединените щати.
Загубата на руски метал би оставила Европа с недостиг от около 500 000 тона. Част от недостига би могъл да бъде компенсиран с рестартирането на празните мощности в региона. Но не всички.
Купувачите на алуминий на физическия пазар плащат цената на Лондонската борса за метали (LME) и премия за покриване на транспортни и транспортни разходи и данъци. "Допълнителните разходи за европейските купувачи ще трябва да се повишат, за да привлекат продавачите и металът да не се отклонява към други региони, включително Съединените щати. Това ще се случи и за купувачите от САЩ, които също ще трябва да повишат премиите, за да продължат да идват металите, смятат експерти.
Санкциите на САЩ срещу руския производител Rusal през април 2018 г. предизвикаха криза, при която алуминият на LME скочи с 35% за няколко дни до седемгодишни върхове.
Европейските премии с платени мита скочиха с 45% през следващия месец, докато премиите в САЩ се увеличиха с 20% през същия период.
Дори и да има нова забрана, такова повишаване на цените е малко вероятно, защото има запаси в Азия. Руските доставки, освен това, може да се отклонят към Китай, който вече е основен вносител на руски алуминий, след началото на войната.
Силата на реакцията обаче ще зависи от това дали LME в резултат на санкциите на ЕС реши да забрани алуминия с руски произход, който съставлява 90% от запасите в регистрираните складове на LME.
Вносът на руски алуминий в ЕС е паднал, и въпреки това все още е значителен. Според Trade Data Monitor вносът на руски алуминий в ЕС възлиза на общо 512 122 тона през 2023 г. или 8% от общия обем от 12% през 2022 г. и 19% през 2018 г.
Вносът на руски алуминий в САЩ е паднал до 16 902 тона миналата година или 0,4% от общия обем, от 4% през 2022 г. и почти 9% през 2018 г., показват данни на TDM.
Санкциите на ЕС за руския алуминий ще означават по-високи премии в Европа. След това премиите на САЩ ще се покачат, за да останат конкурентоспособни, коментира анализаторът на BNP Paribas Дейвид Уилсън.
За ЕС, от Близкия изток, са дошли близо 1,2 милиона тона или 18,8% от общия през миналата година, докато САЩ са внесли повече от 800 000 тона или 19,3%.