Кризата промени коренно Гърция. А особено зле се развиват нещата на тамошния автомобилен пазар - най-вече заради новия данък за луксозните коли. Но изход все пак има - да регистрираш скъпото си возило в България.
Това, което за София е пазарът за коли втора употреба в Горубляне, за гръцката столица е пазарът "Керацас" в атинския квартал Илион. Вече 25 години той предлага всичко - от скромен Опел Корса до импозантни джипове с тъмни стъкла като Чероки или Хамър. Търговецът на коли втора ръка Стратос Александрис стои на входа и се оглежда за клиенти. Оплаква се, че повечето хора влизат само, за да сравняват цените. "Разглеждат, но не купуват", казва продавачът.
Новите данъци съсипват пазара
След часове напразно чакане все пак се появява един клиент - 55-годишният Никос Петропулос. Той обаче не е купувач, а точно обратното - решил е да продаде 8-годишното си Порше Бокстер. Никос се разделя с любимия си кабриолет с огромно нежелание, но вече не може да си позволи да го задържи. Въпреки че ще загуби много пари - навремето е платил за колата 100 хиляди евро, а днес би взел едва 10 хиляди.
Никос бил принуден да вземе това решение заради новия данък за луксозните автомобили. Той бе въведен с аргумента, че който може да си позволи скъпа кола с мощен двигател, трябва и да печели добре. Поршето автоматично вкарва Никос в графата на т.нар. "текмирио" - граждани с доход от над 15 хиляди евро. Оттам нататък следват 880 евро данък за притежаване на автомобила и още 1 500 евро годишно заради новия данък за коли с над 2 литра обем на двигателя.
Всички тези нови разходи водят до абсурдизиране на пазара, обяснява търговецът на автомобили Костас Керацас: "Имаме коли, които струват по-малко, отколкото са годишните разходи за поддръжката им. И колкото по-мощен е двигателят, толкова по-скъпо става удоволствието да имаш кола", казва той.
Спасението е в българската регистрация
Само допреди пет години всичко изглеждаше много по-различно - хората купуваха коли и създаваха работа за хиляди други по веригата - търговци, автомонтьори, застрахователи и т.н. Керацас си спомня с носталгия за онова време, когато е продавал по 250 коли годишно, а днес се радва, ако пласира три автомобила в месеца.
По сходен начин стоят нещата и на пазара за нови коли. По данни на Съюза на вносителите на автомобили, от 2008 г. насам продажбите са спаднали с близо 80 процента. Ако автокъщите преди са внасяли коли от целия ЕС, и най-вече от Германия, то днес Гърция предимно изнася употребявани коли за Молдова, Русия или Азербайджан. "Това не е печеливш бизнес, а опит да се намалят загубите", обяснява Костас Керацас. И прогнозира, че съвсем скоро единствените добри коли по гръцките пътища ще бъдат тези с българска регистрация.
И наистина - напоследък по пътищата на страната все по-често се виждат големи джипове и скъпи лимузини с български номера. Техните собственици регистрират паралелни фирми в България, където плащат данъците си. Така вместо да напълни държавната каса, новият данък за луксозните возила нанесе смъртоносен удар на гръцкия автомобилен пазар.