Обект на първите за деня спорове и детински прояви в парламента стана законопроект за изменения на Закона за движението по пътищата с вносител бившият транспортен министър Ивайло Московски. Целта на герберския законопроект е да се създаде правна уредба за извършването на дейностите по ремонт и техническо обслужване на пътните превозни средства, които се движат по пътищата, отворени за обществено ползване. Според ГЕРБ към настоящия момент в българското законодателство липсва такава уредба.

Липсата на изисквания към лицата, които извършват ремонтни работи, както и липсата на правила за извършването на самата дейност, а също и неосъществяването на контрол на практика водят до това ремонти да се извършват от хора, които не притежават необходимата квалификация, знания и умения за извършването на качествен ремонт. Това от своя страна прави превозното средство опасно на пътя, изтъква Московски в мотивите на законопроекта си.

Според най-голямата парламентарна група въвеждането на регулация на дейността също така ще допринесе за събирането на данъци от стопанска дейност, за извършването на която в момента не се плащат никакви данъци. Ще доведе до повишаване спазването на трудовото законодателство. С предлаганите текстове ще се постигне ефект, насочен към опазване на околната среда от опасни отпадъци, мярка, която не е засегната към настоящия момент при извършването на тази дейност.

Текстовете предвиждат министърът на транспорта да определя с наредба реда за извършване на регистрация и за извършване на дейностите по ремонт и техническо обслужване на пътните превозни средства, движещи се по пътищата, отворени за обществено ползване, и за издаване на удостоверение за регистрация.

Определено звено от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" разглежда подаваните заявления за регистриране с приложените към тях документи в 30-дневен срок от постъпването им и прави предложение до министъра на транспорта или до оправомощено от него длъжностно лице за извършване на регистрацията или за отказ за извършването й.

Основен противник на тези идеи се оказа червеният депутат Петър Мутафчиев. В законовите промени, предлагани от бившите управляващи, той съзря следния сценарий - всички сервизи да минат през регистрационен режим към транспортното министерство, да дадат много пари, да им се поставят непосилни изисквания и накрая да фалират. Вие станахте по-големи левичари от нас, искате държавата да контролира всичко, дори гумите, скара се той на колегите си от опозицията.

Мутафчиев припомни, че това е най-поправяният закон и „е стигнал до почти абсурдни промени". Хайде да не се залъгваме със сивата икономика, призова той герберите, като обясни, че един сервиз, който е регистриран, не става нелегален само защото не е регистриран и в транспортното министерство. Ще махнете ли тогава годишните прегледи, поиска да знае той.

В крайна сметка социалистът измисли помирителна идея - депутатите да постигнат консенсус по нужните промени в Закона за движението по пътищата и да изготвят един общ законопроект, който после да не се пипа.

В този публичен регистър да се публикува каква дейност ще се извършва в този сервиз. За това настоя пък другият вносител на законопроекта, депутатът Иван Вълков. Той изтъкна, че герберите са избрали най-лекия режим на регистрация, който законодателството позволява. Направени са обсъждания с браншовите организации, по-голямата част от тези текстове ни бе подадена именно от тях, защити той своето законодателно творение.

В крайна сметка разгорещената дискусия не даде резултат с гласуване, тъй като заместник-председателят на НС Мая Манолова отложи за утре гласуването и по двата законопроекта, касаещи Закона за движение по пътищата.

От ГЕРБ незабавно възроптаха на това решение, а Георги Андонов ядоса социалистката с изказвания на висок глас от място. Г-жо Манолова, започна той, но червената депутатка го скастри: "Намалете тона, никой не е глух в тази зала". Вие май сте глуха, ядоса се Андонов и обясни, че Мая Манолова не го забелязвала, когато искал процедури.

Държите се неприлично, подчерта пък социалистката. Как се държа си е мой проблем, не й остана длъжен герберът. Когато говорите от парламентарната трибуна, е мой проблем, скастри го в отговор лявата депутатка.

Андонов в крайна сметка успя да изложи тезата си, че нарочно мнозинството отлагало гласувания, защото не може да си събере кворум. Ако желанието ви да гласувате тези законопроекти ще ви стимулира и утре да дойдете на работа, от това парламентът само ще спечели, отвърна му Манолова, като така намекна за много пъти, в които именно отсъствието на ГЕРБ от пленарната зала е спъвало кворума и нормалния работен режим на парламента.

Манолова се опита да прехвърли дискусията към втора точка от дневния ред, но разгневените гербери не й позволиха, искайки нови процедури по начина на водене. След като не бяха удостоени с внимание, те почнаха да блъскат с ръце по банките пред себе си, скандирайки „Оставка!". Така докладчикът по втора точка беше принуден да прочете мотивацията на внасяните текстове в обстановка, подобна на класна стая в начално училище.

Вторият законопроект, който остава също да бъде гласуван утре, е с вносител Министерски съвет и урежда връчването на електронен фиш за МПС нарушения.

В настоящия момент публичното предоставяне на данни за регистрираните превозни средства не е регламентирано. Включването в закона на подобна възможност за ежемесечно предоставяне публично на данни за регистрираните превозни средства ще доведе до по-точно планиране и развитие на бизнес условията в съответствие с търсенето на пазара и ще спомогне фирмите - вносители на нови автомобили, да откликнат на нуждите на гражданите.

Мярка № 1 от Пакета от мерки за намаляване на регулаторната тежест предвижда обединяване на регулаторните режими за провеждане на обучение за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и за провеждане на допълнително обучение на водачите на моторни превозни средства за частично възстановяване броя на контролните точки за отчет на извършваните нарушения по чл. 157, ал. 1 от Закона за движението по пътищата.

В законопроекта е включена и алтернатива на медицинското изследване чрез въвеждане на изследване с техническо средство - доказателствен анализатор за установяване концентрацията на алкохол в издишания въздух. Редът, по който се установява употребата на алкохол, наркотично или друго упойващо вещество, ще бъде регламентиран в съвместна наредба на министъра на здравеопазването, министъра на вътрешните работи и министъра на правосъдието.

Законопроектът предвижда осъществяването на информационния обмен за извършилите нарушения на правилата за движение по пътищата, посочва видовете нарушения и предвижда реда на предоставяне на предвиденото в директивата информационно писмо.

Регламентирани са сроковете за отговор и последващите действия от страна на контролните органи, както и националното звено за контакт. Към настоящия момент контролът на скоростта се осъществява изцяло с автоматизирани технически средства. Водачите не се спират и установяват на място, а чрез електронен фиш се налага глоба на собственика на МПС.

В тази връзка Законът за административните нарушения и наказания дава възможност в Закона за движението по пътищата да бъде уредено връчването на електронен фиш, което е задължително условие за влизането му в сила и за последващи действия за събиране на наложената глоба в случаите, когато тя не е заплатена доброволно в определените срокове.

В тази връзка в законопроекта е включен нов образец за налагане на глоба с електронен фиш, който ще се утвърждава от министъра на вътрешните работи. Образецът включва дата и точен час на извършване нарушението, като се изписват часът, минутите и секундите и датата на издаване на електронния фиш. Поради зачестилите случаи на отмяна на електронни фишове от районните съдилища с мотив липса на подпис на длъжностното лице, издало електронния фиш, както и изхождайки от дефиницията на определението на електронния фиш, е предложено допълнение към Допълнителните разпоредби, с което ясно се указва, че електронният фиш е електронно изявление и не следва да бъде подписван.