Последният срив в световната търговия бе най-сериозният от първите години на новия век, когато се спука дот-ком балона. Показателите на световната търговия спаднаха с 1,8 процента през трите месеца до януари, спрямо предходните три месеца, след като предприятията се борят със задълбочаващия се глобален индустриален спад, става ясно от Холандското бюро за икономическа политика, цитирано от The Telegraph.

Индустриалният спад бе предизвикан от множество фактори, като се започне от икономическото забавяне в Китай, свиването на автомобилната индустрия и се стигне до търговските мита на Тръмп, ситуацията с Брекзит и търговския конфликт между САЩ и Китай. Митата за внос на китайски стоки в САЩ стигнаха до $250 милиарда заради непрестанното им увеличаване в битката за индустриалните центрове в Азия и Германия, които също отбелязаха рязък спад в търговията през последните месеци.

Внезапната загуба на инерция в търговията е почти толкова сериозна, колкото последствията от дот-ком балона през 2001 година, когато световните обеми паднаха с 2,2 процента. А сегашният спад е най-големият в търговията от световната рецесия през 2009 година насам, когато обемите се понижиха с 12,7 процента.

Международният валутен фонд предупреди миналата седмица, че световната търговия се е забавила рязко, след достигане на пика си през 2017 година, след като понижи прогнозите си за растеж през 2019 година за трети път в рамките на шест месеца. Растежът на световния брутен продукт ще се забави още през тази година, като ще има кратко възстановяване през 2020 година, според МВФ.

Пазарите се възстановиха, след като САЩ и Китай обявиха, че са близо до сделка и сложиха край на войната. Президентът Доналд Тръм обаче върна напрежението отново, като заплаши Европа с мита от $11 милиарда за стоки от ЕС. Заканата на Тръмп е в отговор на субсидиите от блока за Airbus.

Белият дом ще реши до средата на май дали да отвърне още по-сериозно на ситуацията, като гласува по-високи мита за европейските автомобили. Според доклад на търговския секретар Уилбър Рос те представляват заплаха за националната сигурност на САЩ.

Въпреки това, световният икономист от Bank of American Merrill Lynch Итън Харис смята, че заплахата от високи мита за европейските коли може да бъде предотвратена с отдаването малки концесии от ЕС.

Икономистът от Оксфорд Джейми Томпсън предупреждава, че "исторически преобръщанията на тарифите са особено бавни, за да се материализират по време на забавяне на икономиката". Той добави, че политическият натиск не води до лесно примирие в конфликтни ситуации.