След близо година на постепенно затягане на санкциите, изглежда, че Русия най-накрая усеща тяхната тежест на санкциите върху икономиката си. Енергийните приходи на страната са намалели значително през последните месеци и се очаква да се свият допълнително още 2023 г., когато влизат в сила още санкции. Това дава косвено отражение върху други индустрии. Засега икономиката на Русия остава устойчива, но ще бъде изправена пред допълнителен натиск, тъй като страните в Северна Америка и Европа продължават да се отказват от руската енергия и продукти.
ЕС въведе нови санкции срещу руския петрол и газ през декември, след като страните членки прекараха месеци в постепенно намаляване на зависимостта си от руската енергия. Таванът на цените означава, че вносителите на руски суров петрол извън Г-7, които използват западни морски маршрути, застраховки и финансиране, трябва да плащат не повече от 60 долара за барел за руските доставки на петрол по море. На 5-ти февруари ще влезе в сила забрана на ЕС за целия износ на руски петролни продукти по море пише Oilprice.
Руският президент Владимир Путин отговори, като наложи забрана върху закупуването на руски суров петрол и нефтопродукти за пет месеца от всяка страна, която спазва ограничението. Твърди се, че спазването на тавана на цените вече удря силно икономиката на Русия. Финландският център за изследване на енергията и чистия въздух (CREA) изчислява, че разходите за тези ограничения са за общо около 172 милиона долара на ден. Анализът на групата показа, че приходите на Русия от износ на изкопаеми горива са намалели със 17% през декември - най-ниското ниво от старта на войната в Украйна. Въпреки това Русия все още има значителни печалби от своя нефт и газ, с приходи от около 691 милиона долара на ден от изнесени изкопаеми горива - спад с около една трета спрямо по-рано тази година.
Но не само ограниченията върху продажбите на енергия представляват заплаха за икономиката на Русия през 2023 г. - очаква се намаляване на друг износ. Продажбите на автомобили в страната са спаднали с 58,8% през 2022 г., според Асоциацията на европейския бизнес, след западните санкции срещу Русия. Това накара много руски производители прекратя работа, особено след като веригите за доставки бяха ударени, намалявайки наличните части. Заради трудностите в производствения процес, цените на автомобилите в Русия скочиха през последната година.
Данните сочат, че продажбите на автомобили са били едва 687 370 през миналата година, докато през 2021 г.продажбите са били 1,6 милиона. Няколко големи европейски производители на автомобили напуснаха руския пазар в отговор на конфликта в Украйна.
В началото на 2022 г., когато цените на петрола и газа бяха високи, това помогна за финансирането на военните действия на Русия, преди засилващите се международни санкции срещу руската енергетика да влязат в сила.
Впоследствие Путин намали и забави невоенните разходи на страната и обмисля по-високи данъци за по-големите компании, за да увеличи приходите. Русия беше принудена да заема значителни средства на аукциони за вътрешен дълг през последните няколко месеца, въпреки че нито скорошното ограничение на цените, нито енергийните санкции изглежда са били опустошителни за руската икономика до момента.
Икономиката на Русия може и да остана устойчива през 2022 г., но продължаващият натиск от Запада ще се усети в няколко сектори през 2023 г. Страните от Северна Америка и Европа се отказват от руската енергия и други продукти, което причинява прекъсвания на нейните вериги за доставки.
n-a-Z2wCHRCi
на 20.01.2023 в 10:39:57 #1Да Запада вече им бил забелил кожичката и Русия силно се притеснявала да не им го налапа.