С червените покриви и замъците, излезли като от приказка, както и винарските изби, Грузия привлича много туристи. Докато тези атракции наистина са предпоставка страната да бъде предпочитана като туристическа дестинация все по-често, това далеч не е единствената причина. Държавата се постара много, за да привлече посетители. В рамките на 20 години от 100 000 туристи на година тя увеличи броя им на 6,5 милиона, пише Quartz.

Истината е, че тази промяна не се дължи само на красивите места и интересни културни обекти. Има много други места, които също могат да се похвалят с красива природа и богата история, но те не са чак толкова посещавани. Зад трансформацията на Грузия се стоят политически и структурни промени.

Революционно израстване

След разпадането на Съветски съюз Грузия преминава през гражданска война, висока престъпност и корупция, което я прави най-малко подходяща за туристическа дестинация. В периода между 1989 и 1994 година БВП на страната се понижава над два пъти, а инфлацията стига до 15 000%. Икономиката на страната се намира в изключително затруднено положение, в следствие на което се случват и редица приватизации.

След 1994 година прогресът е постепенен, като през 2003 година се случва т. нар. "Революция на розите". След изборите започват икономически и политически реформи, които водят до европейска интеграция. Така бившата съветска страна започва да става все по-отворена за бизнес възможности.

Английски език

Грузинският език е един от най-трудните за научаване, особено за англоговорящите. За изминалото десетилетие обаче грузинското правителство реши да разпространи английския език в страната, като го направи втория най-говорим. През 2011 година правителството наема 1500 учители по английски език, които да го преподават в училищата като задължителен предмет. На всеки учител е било предоставено безплатно пребиваване при грузинско семейство и стипендия от 275 долара на месец.

Целта е била всяко дете да може да говори английски и сега Грузия се нарежда на 45-то място в света от 88 страни, включени в класацията, за ниво на владеене на езика.

Подобрените условия за получаване на виза

Един от най-лесните начини да насърчиш хората да пътуват до твоята страна е като отвориш вратите. Когато Мароко смекчава изискванията за даване на виза на китайски посетители през 2016 година, кандидатите за виза за северноафриканската в страна се увеличават с 3 500% на годишна база. Така след направените промени посетителите на Грузия освен паспорта си, са получавали от властите и малка бутилка местно вино. Според специалисти важното не е виното, а възможността за жители от над 100 държави да посетят Грузия за година без виза.

Сътрудничество със Световната банка

В ранните години на независимост на страната, тя получава стимул от Световната бланка в размер на 2,4 милиарда долара, за да възстанови растежа си и засегнатата туристическа индустрия. Грузия оползотворява средствата, като създава мрежа от защитени територии, възстановява част от културните си и местни градски центрове и финансира развитието на туристически бизнес съгласно доклада на Световната банка от 2017 година.

През 2015 година тя отпуска на Грузия заем от 60 милиона долара за подобряване на инфраструктурата. Правителството се надява, че промените ще доведат до нови инвестиции.

А сега какво?

След като успя да развие туризма с изключително бързи темпове, Грузия има и амбициозен план до 2025 година. Два пъти повече посетители спрямо местните жители обаче може да струва на страната повече, отколкото си е представяла, тъй като вероятно ще се стигне до свръх трафик, с който Грузия няма може да се справи.