Множество компании се колебаят да инвестират в добива на минерали с технологично приложение като литий, мед и кобалт, както и в проекти за енергиен преход, като причините са две - несигурното търсене на електромобили и още по-несигурния ангажимент на правителствата към намаляване на емисиите. За това предупредиха представители на бизнеса по време на Световния форум за материали в Париж, пишат световните агенции.

Европейският съюз и 12 щата на САЩ възнамеряват да забранят продажбата на нови автомобили с бензинов двигател до 2035 г., но планът им среща все по-голяма съпротива.

Трите страни, от които идва близо 90% от произведения литий в света

Трите страни, от които идва близо 90% от произведения литий в света

Всички водещи играчи увеличават продукцията, за да покрият търсенето за чиста енергия

"Мисля, че много хора се съмняват в момента, че планът ще бъде приложен в действие. Много е трудно да се инвестира в такава среда", коментира Матиас Мидрайх, бивш главен изпълнителен директор на белгийската група за рециклиране и батерийни материали Umicore, на срещата в Париж. Той се оттегли от постави си, след като беше понижена прогнозната печалба заради по-слабо търсене.

През май продажбите на нови електрически автомобили в ЕС са намалели с 12 процента спрямо същия период на миналата година.

"Преди няколко години финансирането не беше проблем. Дори днес можете да намерите пари, но трябва да имате правилния проект", обяснява Стефан Мишел, ръководител на отдел "Газ, електричество и възобновяеми енергийни източници" във френската енергийна компания TotalEnergies.

Тя обедини усилията си с мултинационалния автомобилен гигант Stellantis и германския гигант Mercedes, за да произвежда батерии за електрически превозни средства. През юни компаниите се отказаха от плановете си за изграждане на заводи в Германия и Италия.

Окончателно? Сърбия казва "да" на добив на литий за над €2 милиарда

Окончателно? Сърбия казва "да" на добив на литий за над €2 милиарда

В страната се намира едно от най-големите находища на метала в света

Неназован директор на голяма европейска химическа група, която произвежда материали за батерии, коментира, че много компании изхождат от предположението, че енергийният преход ще се забави с две години, до 2032 г. "Това е нова оценка, но тя също може да се промени", предупреждава той, сигнализирайки, че крайният срок може да бъде отложен отново.

Търсенето на ключови материали в Китай и Азия като цяло е по-добро, отколкото в Европа и САЩ, отбелязва друг изпълнителен директор на глобална компания, която се занимава с материали за батерии за електрически превозни средства: "Въпросът е къде ще изградим нови мощности. Трябва да си много гъвкав, пазарът се променя много бързо".