Нагорещения европейски пазар на дизелово гориво ще стане още по-напрегнат в началото на следващата година, когато се планира да влезе в сила забраната на ЕС върху за внос на руски петролни продукти. Освен това през следващата зима, ЕС ще трябва да се бори с липсата на доставки на дизелово гориво от Русия - все още основен доставчик на дизел за Европа, в случай, че блокът изпълни плановете си за ембарго върху целия руски петрол, превозван по море от началото на февруари 2023 г.
Очаква се ембаргото да разтърси глобалните търговски потоци на петролни продукти. Европа вече започна да внася дизел от САЩ, но както признават самите ръководители на рафинерии в САЩ, няма как да има значително увеличаване на американския износ на дизелово гориво за Европа, тъй като запасите в САЩ продължават да стоят са на дъното.
Един потенциален спасител може да бъде Китай, чиито връзки с става Русия остават добри. На теория Китай има капацитета да преработва и изнася повече горива, но китайските власти намаляват квотите за износ на горива тази година.
Увеличаването на износа на гориво от Китай има и геополитическа страна. Дори и да не изпрати дизелови доставки в Европа, би могло да се облекчи недостига на дизеловия пазар на други места. Въпросът е дали Китай би искал да помогне на Европа и да намали приходите от петрол на Путин, коментира анализатор на Reuters.
Европа все още внася относително големи количества руски дизел, няколко месеца преди ембаргото да влезе в сила. Континентът е внесъл 543 000 барела на ден (bpd) руски морски дизел миналия месец спрямо 520 000 барела на ден през август 2021 г. според стоковите анализатори Kpler.
Вносът на дизел от Русия през юли се повиши до необичайно високо ниво от 680 000 барела на ден, което е увеличение с 13% на месечна база и 22% на годишна база и изпреварва доставките извън Русия с около 200 000 барела на ден, според данни на фирмата за енергиен анализ Vortexa от миналия месец.
Междувременно Китай издаде последната квоти за износ на горива за рафинериите през юли, а общите квоти досега тази година са с 39% по-ниски от в сравнение с това време на миналата година - знак, че китайският износ на горива едва ли ще облекчи пазара на горива в световен мащаб.
На фона на нагорещените световни пазари на горива, особено на дизела, успехът на Европа в прекратяването на вноса на дизелово гориво по море от Русия може да зависи от политиката на Китай за износ на горива и геополитическия избор.