"Пътят на коприната" извиква в съзнанието образ за далечното минало, в което търговците са прекосявали обширната територия на Евразия в търсене на коприна, подправки и други стоки. Днес Китай се опитва да съживи забравените вече пътища като част от инициативата на президента Си Дзинпин "Един пояс, един път".

Много мастило се изхаби по въпроса за растящата мрежа от пристанища, пътища и жп линии, но има един компонент от плана, който заслужава по-голямо внимание, отколкото получава: Дигиталния път на коприната, пише в свой анализ World Economic Forum.

Основната идея може да бъде открива още в публикувана през 2015 г. Бяла книга, съставена от Комисията за национално развитие и реформи, Министерство на външните работи и Министерство на търговията. В нея четем:

"Китай трябва да напредне в изгражденето на оптични кабели и други комуникационни мрежи през границите, да подобри международната си свързаност и да създаде информационен Път на коприната".

Китай строи още един Път на коприната в... Космоса

Китай строи още един Път на коприната в... Космоса

И включва все повече други държави в този проект

През 2016 г. Държавният съвет на Китай публикува "13-тия петгодишен план", в който има отделна секция за подобряването на интернет и телекомуникационните връзки между страните, които участват в инициативата "Един пояс, един път". Петгодишният план отделя специално внимание на изграждането на подземна и подводна кабелна инфраструктура -- дигитален Път на коприната между Китай и арабските държави.

Усилията на Пекин повдигат един прост въпрос: какви сили се крият зад това желание?

Китай днес трябва да се справи с по-слаб растеж, достигане на индустриалния капацитет и застаряващо насление. Затова втората най-голяма икономика залага на дигиталната икономика, за да запази стабилни нива на растеж.

Инвестирайки в амбициозните инициативи като Made in China 2020 и Internet Plus, Китай не просто има желание да обнови и дигитализира икономиката си, но и да пусне "национални играчи" в телекомуникациите, електроната търговия и информационните технологии, които да навлязат в недоразвитите пазари. И няма по-добър начин да го направи от обвързването на инфраструктурните проекти с дигитална свързаност.

Нещо повече, докато дигиталната икономика на Китай узрява, местните компании не просто се изправят пред по-остра конкуренция, но и отчитат спад на вътрешното търсене. Така тези компании също имат интерес от дигиталния Път на коприната - не само защото ще им позволи по-лесно да навлязат на чужди пазари, но и защото виждат себе си като най-големите бенефициенти.

"Новият път на коприната" може да създаде дългови проблеми на редица страни

"Новият път на коприната" може да създаде дългови проблеми на редица страни

И да даде възможност на Китай да придобие контрол над тях

"Множество от проектите по инициативата "Един пояс, един път" получават средства от подкрепени от Пекин финансови институции и има изрично изискване да бъдат изпълнявани от китайски компании, интернет дружествата виждат дигиталния Път на коприната като възможност да търсят държавната щедрост и политическа подкрепа за своите собствени нужди", казва Хонг Шен.

Подводните оптични кабели

Източник: TeleGeograph

Подводните оптични кабели

И не на последно място дигиталният Път на коприната има и стратегическа цел.

Жилите на съвременната дигитална икономика са подводни оптични кабели, които пренасят над 98% от международния интернет, дейта и телефонен трафик.

Китай създава "Полярен път на коприната"

Китай създава "Полярен път на коприната"

Поднебесната империя очерта интересите си в арктическия регион

Но голямата част от тях са концентрирани и като цяло доминирани от щатски сили, което създава притеснения в Пекин относно сигурността на данните.