По време на празниците за Китайската Лунна Нова година, бутиците в Европа бяха препълнени с китайски купувачи, които разграбваха стоките, по-евтини тук, отколкото у дома, коментира агенция Синхуа.
Нормотворците в Китай реагираха бавно на нарастващата платежоспособност на китайските потребители. Според публикации в медиите, през 2012 г. китайците са изхарчили в чужбина приблизително 85 милиарда щатски долара, като сериозна част от парите са отишли за скъпи стоки като часовници, чанти, бижута и дрехи.
Степента на растежа на пазара за луксозни стоки в Китай обаче спадна от 30% през 2011 г. до едва 7% през 2012 г., според оценките на Bain Capital, една от водещите световни фирми за дялови инвестиции, която смята също така, че през същия период разходите на китайските потребители в чужбина са нараснали с 31%.
Разходите на китайските потребители за луксозни стоки ще продължават да растат, дори и не в страната, твърди консултантската компания McKinsey. Към 2015 г. Китай ще държи една трета от световния пазар за луксозни стоки, чиято обща стойност тогава ще възлиза на 175 милиарда щатски долара, докато през 2012 г., когато пазарът за луксозни стоки възлезе на 145 милиарда щатски долара, делът на Китай бе 27%, съобщи през декември McKinsey.
Това са числа, които не може да бъдат пренебрегнати от нито едно правителство. Търговските обекти по целия свят, включително универсалните магазини в Банкок и безмитните магазини на летището във Ванкувър, наемат повече продавачи говорещи китайски език, и превеждат на китайски рекламните си табели.
В Китай обаче не е намерено решение за това, как да задържат купувачите в страната.
Китай налага 60% данък върху стоките от висок клас. Мнозина вярват, че такива данъци правят луксозните стоки твърде скъпи и карат купувачите да харчат парите си далеч от универсалните магазини в Китай.
Около юни 2011 г. се появи дебат, когато говорител на китайското Министерство на търговията заяви, че производителите на луксозни стоки биха могли да очакват намаляване на митата за внос. По-късно Министерството на финансите съобщи на своя уебсайт, че вносните мита всъщност трябва да бъдат увеличени, за да бъдат защитени обществените интереси.
Подобно на министерствата, в обществото има различни виждания за митата.
Опонентите на намаляването на митата се безпокоят, че съкращаването на митата ще доведе до загуба на данъчни приходи от държавата и ще застраши местния бизнес, докато привържениците смятат, че това намаляване ще създаде по-голямо търсене, водещо до по-голям внос и в крайна сметка до повече данъчни приходи.
Мнозина твърдят също, че намаляването на данъците може да увеличи съществуващата в страната пропаст в разликата в благосъстоянието, тъй като намаляване на данъците върху луксозните стоки е изгодно само за богатите и за притежателите на маркови стоки.
Онези, които поддържат намаляването на данъците, казват, че ако хората така или иначе купуват продуктите, задържането на купувачите в страната ще създаде повече работни места и ще генерира повече приходи от данъци и наеми.
Въпреки че потребителите искат намаляване на данъците, тази мярка сама по себе си не би могла да реши проблемите на страната, свързани с вътрешното потребление. Китай трябва да развие свои собствени марки, за да съперничи на чуждестранните продукти и да захранва пазара със собствени стоки.
В момента е необходим не дебат за данъка, а взимане на правилното решение от страна на правителството, за да бъде увеличена конкурентоспособността на пазара в Китай.



USD
CHF
EUR
GBP