Най-голямото политическо събиране в Китай за годината най-накрая се провежда след двумесечно закъснение. Начело на дневния ред - как страната да се справи с най-голямото икономическо предизвикателство от десетилетия, пише CNN.

Един от най-належащите проблеми, с който се сблъскват политиците в Пекин, е как да създадат работни места за десетките милиони хора, които останаха без работа или са заплашени от това, на фона на кризата, причинена от пандемията на новия коронавирус.

Тазгодишното политическо събрание на върха стартира в четвъртък със събирането най-видните политически съветници на управляващата Комунистическа партия. Очаква се премиерът Ли Къцян да определи някои икономически цели за 2020 година, както и политики, необходими за постигането им.

Правителството на втората световна икономика може да предприеме няколко подхода за справяне с този въпрос. Но е най-вероятно Пекин да предприеме една стара стратегия, която наблюдавахме след кризата от 2009 година. Очаква се страната отново се опита да стимулира икономическото си възстановяване чрез големи национални проекти, които да дадат работа на милиони хора.

Как в Китай създават илюзията за "възстановяване" от кризата

Как в Китай създават илюзията за "възстановяване" от кризата

Както САЩ и Европа, втората по размер икономика в света разчита на печатането на пари за постигане на растеж, но има и една съществена разлика

Според икономисти от BNP Paribas Китай ще заложи на големи инфраструктурни проекти като например плановете за изграждане на нови пътища или железници. Такива проекти биха могли да поставят приоритет на наемането на бедните, като същевременно стимулират и инфраструктурата на страната. Идеята впоследствие е натрупаният дълг за реализацията на идеите да се покрива от приходите, генерирани от самите проекти.

Очаква се местните власти в цялата страна да издадат до 4 трилиона юана (565 милиарда долара) в така наречените специални облигации, които да се използват именно за инфраструктурни проекти като пътища, летища и железници. Такъв проект е например изграждането на високоскоростна железопътна линия в град Хезе, в провинция Шандонг, където жители съобщават, че вече се работи по строителството на модерна железопътна гара.

Други основни инфраструктурни проекти за 2020 година включват изграждането на железопътната линия Съчуан-Тибет, високоскоростен железопътен коридор по поречието на река Яндзъ и междуградските връзки в големите градски клъстери.

"Инвестициите в инфраструктура остават най-ефективният подход за поддържане на вътрешното търсене и растеж, след като икономиката регистрира рекордно свиване през първото тримесечие. Като се има предвид опасението относно крайната възвръщаемост на инвестициите в инфраструктура, ключово значение за инвестициите в инфраструктура е разпределянето на финансирането за по-продуктивните региони", каза икономистът на Bloomberg Киан Уан в края на месец април. Сега се очаква този план за възстановяване да бъде официално обявен.

Китай съживява растежа с $600 милиарда в инфраструктурни проекти

Китай съживява растежа с $600 милиарда в инфраструктурни проекти

Втората световна икономика прилага същата стратегия за възстановяване, както след глобалната финансова криза

Другата основна цел на събранието ще бъде да се приеме стратегия за премахването на бедността до края на 2020 година.

Създаването на работни места има много политическо значение за лидерите на Китайската комунистическа партия, които виждат заетостта като ключова за осигуряването на социална стабилност.

Според последните прогнози на експертите приблизително 80 милиона души могат да останат без работа в страната, което би означавало удвояване на нивата на безработица. А това е нещо, което Пекин не може да си позволи.

Бедните в Китай трупат все повече дълг в несигурната икономика

Бедните в Китай трупат все повече дълг в несигурната икономика

Експерти призовават Пекин да започне да раздава пари