Китай се опитва да изгради своя нов път след спада, причинен от новия коронавирус.

Икономистите очакват местните власти в цялата страна да издадат до 4 трилиона юана (565 милиарда долара) в така наречените специални облигации, което е приблизително два пъти повече от миналата година. Постъпленията ще се използват по същите пера, по които Китай се мобилизира след глобалната финансова криза преди повече от десетилетие - за инфраструктурни проекти като пътища, летища и железници, пише Bloomberg.

Този план е очевиден в град Хезе, в провинция Шандонг, където се започва работа по първата високоскоростна железопътна линия.

Докато работата спря за няколко седмици на фона на глобалната пандемия, жителите и служителите там съобщават, че рамката на модерна железопътна гара вече се издига.

"Строителството се рестартира напълно, а работата е много оживена", обяснява Джан Фангжен, 44-годишен местен предприемач, чиято къща е съборена, за да се направи път за гарата.

Според местните власти работата на строителната площадка там се е възобновила на 13 февруари, а тогава по-голямата част от Китай все още беше затворена.

Светът се впусна да харчи заради епидемията. Китай обаче не отваря портфейла

Светът се впусна да харчи заради епидемията. Китай обаче не отваря портфейла

През 2008 г. именно огромните разходи в Поднебесната империя помогнаха на световната икономика. Ситуацията обаче сега е различна

"На пръв поглед, изплащането на дълга разчита предимно на приходите, генерирани от самите проекти", коментира Глория Лу - старши директор на екипа за оценки на инфраструктурата в Азиатско-Тихоокеанската зона в S&P Global Ratings. В действителност "това все още са държавни дългове", каза тя.

Докато правителствата по света заемат рекордни суми за финансиране на стимули, насочени към ограничаване на въздействието на коронавируса, отговорът на Китай може да се определи като скромен. И все пак страната вече е издала специални облигации на стойност 1,29 трилиона юана, като още 1 трилион юана ще бъдат издадени до края на май. Повечето от анализаторите на Bloomberg очакват правителството да продаде общо между 3 трилиона юана и 4 трилиона юана облигации.

"Сред всички мерки за растеж на инвестициите в инфраструктура вероятно са единственото нещо, при което правителството може да поеме инициативата, за да подобри и да контролира", казва още Лу.

В Хезе проектът, финансиращ новата станция на високоскоростната линия - която също така ще включва магазини и паркинги - би трябвало да се изплати от цените на земята, растящи между 7,5% и 8,5 % годишно през следващите 20 години. Това е около четири пъти по-бърз темп на растеж от средните цени на земята в момента в града.

Китай се готви да разбере размера на щетите

Китай се готви да разбере размера на щетите

Очакваше се през 2020 г. икономиката на страната да се удвои спрямо 2010 г., но тази цел ще трябва да бъде забравена

Друга програма, поддържана от паричните средства на централната банка, предвижда старите жилища в Хезе да бъдат заменени с модерни блокове. Въпреки това през последните няколко години в района се наблюдава отлив на население. За това и държавата прилага стратегията "изгради го и те ще дойдат". А водените от правителството инфраструктурни проекти регистрират по-бързо възстановяване от останалата част от икономиката, пише анализаторът на China International Capital Corporation Ева Йи в скорошен доклад.

"Последните анонси показват ясна склонност за насочване към модернизацията на градската инфраструктура като част от усилията за стабилизиране на растежа на съвкупното търсене", обяснява тя.

Основните инфраструктурни проекти за 2020 година включват изграждането на железопътната линия Съчуан-Тибет, високоскоростен железопътен коридор по поречието на река Яндзъ и междуградските връзки в големите градски клъстери. На други места се използват специални облигации за финансиране на проекти за пътни такси например.

"Инвестициите в инфраструктура остават най-ефективният подход за поддържане на вътрешното търсене и растеж, след като икономиката регистрира рекордно свиване през първото тримесечие. Като се има предвид опасението относно крайната възвръщаемост на инвестициите в инфраструктура, ключово значение за инвестициите в инфраструктура е разпределянето на финансирането за по-продуктивните региони", казва икономистът на Bloomberg Киан Уан.

Качеството и рентабилността на някои проекти обаче са под въпрос.

Бедните в Китай трупат все повече дълг в несигурната икономика

Бедните в Китай трупат все повече дълг в несигурната икономика

Експерти призовават Пекин да започне да раздава пари

"Обичайна практика е местните власти изкуствено да надуват очакваните приходи от инфраструктурни проекти, за да получат одобрение за издаване на специални облигации. Специалните облигации могат да решат проблемите с финансирането, но това не е решение за неспособността на местните власти да прилагат научни решения", посочва Танг Фенчи, консултант по публично-частни партньорства в Министерството на финансите на Китай.

Към тревожната ситуация приспадат и скорошните понижения в приходите от данъци и продажби на земя, които ще поставят под въпрос способността за обслужване на дълга на местните власти. Общите публични фискални приходи се свиха с 14,3% през първите три месеца на 2020 година, приходите от държавните фондове паднаха с 12% за същия период, а приходите от продажба на земя - със 7,9%.

Провинция Шандонг продава облигации за железопътния проект в Хезе на два транша: 2,7 милиарда юана през юли 2019 година и 2,3 милиарда юана, които ще бъдат продадени през юни 2020 година. Според изчисленията всеки 100 милион юана инвестиции в крайна сметка ще генерират 210 милиона юана за регионален брутен вътрешен продукт.

От сегашна гледна точка, предвид изоставането на Китай на фона на глобалната пандемия, проекти като този в Хезе може да пострадат.

"Хезе наистина е икономически изостанал. Повечето местни хора напускат града, за да търсят възможност за работа в строителството другаде", допълва Джан Фангжен.

Канада, Индия и Австралия се изплашиха от агресивни придобивания от Китай

Канада, Индия и Австралия се изплашиха от агресивни придобивания от Китай

Страната наложат правила за инвестиции в местните компании