Световното ниво на търсене на петрол вероятно ще продължи да расте още 15 години. Поне докато бързоразвиващите се икономики в Азия успеят да преминат към чисти източници на енергия. Това тълкува в интервю за CNN Business Симон Флаурс, който е председател на консултантската компания Wood Mackenzie.
Според него в някой момент в следващите 20 години ще се наблюдава пик на търсенето на петрол. По изчисления на компанията това ще бъде около 2035, 2036 година.
Международната агенция по енергетика, която следи стриктно енергийните доставки на големите икономика по света, съобщи по-рано през настоящата година, че в хоризонта засега не се вижда връх на търсенето на петрол.
Потенциалният връх в търсенето на "черното злато" е един от най-ключовите въпроси в сектора на енергетиката днес. Достигането на върха може да отрази на инвестиционни решения за трилиони долара, както и да изиграе основна роля по пътя към намаляването на парниковите емисии в световен мащаб.
Прогнозите на Флаурс - търсенето в Европа и без това вече е много малко и ще намалява, а в САЩ също се очаква спад.
Почти цялото търсене на петрол към момента е съсредоточено в Азия - Китай, Индия, Япония, Южна Корея и Сингапур са първите 5 вносители на суровината в региона според данните на Wood Mackenzie.
През 2018 година общото търсене на нефт в тези държави е нараснало с 2,5%, достигайки до 25,9 милиона барела дневно. Растежът се дължи главно заради търсенето от Китай и Индия.
По думите на Флаурс настоящото положение ще се промени едва тогава, когато електрическите автомобили станат конкурентоспособни и започнат да крадат от пазарния дял на колите с двигатели на вътрешно горене. След като това стане факт, Китай ще има възможността да се възползва.
Страната е с най-голям автомобилен пазар на света и има достъп до някои от ключовите суровини за производство на батерии за електромобили като литий например. Страната също така вече инвестира сериозно в индустрията, а правителството предлага щедри субсидии на собствениците на електрически превозни средства и хибридни такива.
От тази година в Китай важат правила, според които производителите на коли са задължени да бележат поне 10% продажба на елколи или хибриди на годишна база. Правилата важат за тези производители или търговци, които произвеждат или внасят повече от 30 000 превозни средства годишно. Процентът от 2020 година ще се повиши на 12%.