Италианският производител на облекло и търговец Stefanel SpA доби популярност със своите трикотажни палта и жилетки. Много икономисти, инвеститори и банкери обаче виждат Stefanel като нещо друго - като компания-зомби, пише The Wall Street Journal.
Дружеството отчита годишна загуба през последните девет от десет години и е реструктурирало задълженията си към банките поне шест пъти, като включително получи няколко гратисни периода, през които трябваше да плаща само лихвите, но не и главницата.
През благоприятния икономически период след Втората световна война компанията набра скорост, но скоро испанският гигант Zara успя да я надвие. Stefanel допълнително пострада и от икономическата криза преди десет години. И днес компанията все още е жива, но се олюлява.
В същата ситуация са и стотици други компании, които са хронично непечеливши, силно задлъжняли и се задържат над повърхността само заради финансови инжекции от банки и акционери, особено в южна Европа.
Икономистите и централните банкери посочват, че зомбитата подбиват цените на здравите конкуренти, създавайки изкуствени бариери за навлизане и пречат на прочистването на слаби компании и лоши кредити, което типично се случва след периоди на икономически спад.
И днес, когато европейската икономика расте, тези зомбита и техните проблеми с дълга може да натежат на растежа на целия континент.
"Зомбирането на корпоративния сектор и банките е риск за стандарта ни на живот в бъдеще", казва Клаас Нот, управител на холандската централна банка.
Bank for International Settlements - банката на централните банки, дефинира като зомби всяка компания, която е на поне десет години, търгува се публично и има разходи по лихви по-големи, отколкото е печалбата и преди данъци. Около 10% от компаниите в шест държави от еврозоната, включително Франция, Германия, Италия и Испания, са зомбита, показват последните данни. През 2007 г. този процент бе 5.5.
В Италия и Испания техният дял се е утроил за последните десет години, изчисли през януари Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (Organization for Economic Cooperation and Development, OECD). Зомбитата в Италия дават работа на около десет процента от всички заети и привличат почти 20% от всички инвестиции през 2013 г., последната година, за която има данни.
Погледнато от една страна, тези компании са неволен резултат от годините на лесните пари от Европейската централна банка, която представи агресивна политика за стимули, включително отрицателни лихви, за да подкрепи растежа и кредитирането. Тези политики бяха остро критикувани в някои от по-богатите страни в еврозоната, тъй като правят поддържането на закъсали компании по-лесно.
Наливането на средства в зомбитата отнема от капитала, който може да бъде инвестиран другаде. В Испания и Италия оценката е за около 10 милиарда евро от 2008 до 2013 г.
Йенс Вийдман, президент на германската Bundesbank, цитира през септември академично изследване, според което програмата на ЕЦБ за изкупуване на корпоративни и държавни облигации е спомогнало за оздравяването на банките в южна Европа, но е и увеличило кредитирането на слаби компании от същите институции. Благоприятно въздействие върху заетостта или инвестициите не е отчетено.
Икономисти посочват, че част от причините за зомби-компаниите е намалената продуктивност в Европа през последните години. Производството на цимент в Италия е достигнало своя пик от 47 милиона тона през 2007 г. и оттогава е намаляло с около 60%. В същото време в момента има 24 компании в Италия, които се фокусират върху тази дейност, докато през 2007 г. е имало 29.
Икономиката на Италия влиза и излиза от рецесия през последното десетилетия. Около 15% от заемите от големите италиански банки са необслужвани, т.е. кредитополучателят е закъснял с поне 90 дни за вноската. В цялата еврозона този процент е 6.