Проблемите в световните вериги за доставки могат да продължат до второто полугодие на следващата година, прогнозира в доклад застрахователят на търговски кредити Euler Hermes, цитиран от CNBC.

Мерките за справяне с коронавируса засягат производството и доставките, като засилват кризата в доставните вериги. 75 процента от настоящото свиване в световния обем на търговия се дължи на проблеми в производството, а останалите 25 процента — на логистични проблеми, според икономистите на компанията.

Но хаосът вероятно ще отстъпи през второто полугодие на 2022 г. поради три причини, казват авторите.

Потребителското търсене достигна своя пик

Потребителите вероятно ще продължат да поддържат високо ниво на търсене на стоки, но ръстът на търсенето е достигнал своя пик. Докладът подчертава, че макар допълнителните спестявания, акумулирани по време на пандемията, все още не са похарчени, търсенето постепенно ще се нормализира.

"Впечатляващото прехвърляне на търсенето от услуги към стоки, в контекста на ограниченията и локдауните, ще бъде далеч по-плахо в бъдеще, дори и при риска от подновени огнища на Covid-19", се сочи в доклада.

Една от причините е, че закупените по време на пандемията стоки ще издържат поне няколко години преди да трябва да бъдат сменени с нови. Докладът говори и за "устойчиво потребление" на домакинствата.

Материалните запаси са над нивата от преди Covid-19

След като запасите намаляха в началото на 2020 г., производителите се втурнаха да ги възстановят, за да се справят с безпрецедентното възстановяване на търсенето.

"Добрите новини са, че този натиск достигна връх през последните месеци ... и нивото на материалните запаси вече е над средните дългосрочни нива от преди кризата в повечето сектори", казват авторите.

Euler Hermes отчита и повече капиталови разходи в САЩ, което ще спомогне за увеличаване на производствения капацитет и отговаряне на по-високото търсене. Авторите очакват увеличение и в Европа през 2022 г.

Увеличен транспортен капацитет

Проблемите с морския транспорт би трябвало да се облекчат през второто полугодие на 2022 г. заради увеличаващия се капацитет, казват още от Euler Hermes.

Разходите за транспорт може да останат високи, но поръчките за нови контейнеровози са на рекордно високи нива — 6,4 процента от съществуващите кораби.

Очаква се към края на 2022 г. голяма част от поръчаните кораби да бъдат пуснати, което да облекчи недостига.

В САЩ ще бъдат вложени и около $17 млрд. в пристанищна инфраструктура.

Ръст на търговията

Докладът прогнозира още, че обемите на световната търговия ще се повишат с 5,4 процента през 2022 г. и 4 процента през 2023 г. През 2021 г. се очаква ръст от 8,3 процента.

Но търговският дисбаланс може да се влоши, казват от компанията. САЩ ще отчете рекорден дефицит, а Китай — рекорден излишък.