Отговорното лице за предпазване на потребителите в Европейския съюз, българският еврокомисар Меглена Кунева заяви, че ще предприеме резки мерки, ако индустрията не прочисти подвеждащия момент в онлайн продажбата на самолетни билети, научаваме от eubusiness.com.

Изследване на ЕС в 13 държави членки е установило, че един от всеки три интернет сайта за резервация на самолетни билети нарушава закона за потребителя.

Регулаторите сега искат да наложат правилата и Кунева е дала на компаниите срок за постигане на подобрения в начините за продажба и маркетинг до 1 май 2009 година. Дотогава самолетната индустрия ще бъде строго следена от регулиращия орган. След това ще се решава дали е нужно да се предприема „строгото действие".

Кунева казва още, че повечето страни, участвали в разследването, предпочитат да държат в тайна имената на самолетните компании и туроператорите, които нарушават правилата. Само Швеция и Норвегия, последната не е член на ЕС, са разпространили информацията за вредителите.

От имената, дадени от тези две страни, икономичният превозвач Ryanair е попаднал и в двата списъка. Самолетната компания е съгрешила, като е включвала правото на приоритетно настаняване на борда като предварителна опция, струваща € 6.4.

Норвежците са назовали като нарушители на потребителските права още австрийските Austrian Airlines и финландската  Blue 1. Първите въвеждат такса за регистрация от 100 норвежки крони за билет, която не е била включена в рекламните цени на първата страница на интернет сайта на компанията. От своя страна Blue 1 включват застраховка в случай на отмяна на полета като избираема опция в онлайн резервирането на билети.

Сред нарушителите има и трети страни, например туристически оператори, продаващи билети онлайн.

Кунева посочва, че подвеждащите цени са най-често срещаният проблем в сайтовете за резервация, последван от нечестни условия в договорите. Другият голям проблем е, че рекламираните от самолетните компании специални оферти не са предоставяни на разположение на клиентите.

Кунева твърди, че проблемите с онлайн резервирането са разпространени в индустрията, виновни са както големите, така и малките самолетни компании. Българският еврокомисар съветва онлайн клиентите да бъдат бдителни, да сравняват финалните оферти и особено да следят за предварително маркираните полета във формулярите за резервация.

И да се оплакват при случай - подаването на сигнал е от основно значение за властите при събирането на информация и образуването на дела срещу компаниите.

Европейската асоциация на потребителите BEUC е приветствала инициативата на Еврокомисията, но е изтъкнала, че имената на нарушаващите регулациите компании трябва да бъдат назовани на всеослушание. Комисията е свършила част от работата, като е потвърдила съществуването на нечестни практики в онлайн резервацията на самолетни билети. Вече трябва да се премине по-нататък.