Министърът на икономиката Емил Караниколов все още не е убеден в нуждата от държавни данъчни складове, които да разбият господстващото положение на пазара и да улеснят вноса на горива в България, което пък от своя страна има потенциала да намали цените на бензина и дизела на дребно.
Коментарът му идва в отговор на секторния анализ на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), публикуван тази седмица. В него членовете на антимонополния орган посочват ясно и многократно, че проблем има - както според тях, така и според представители на бизнеса. Констатацията им не е нова, а е споделяна многократно и се подкрепя и от опозиционни депутати.
И все пак Караниколов има нужда от още доказателства: "Трябва да видим първо какъв интерес има от сектор към такива складове, защото има обратното мнение от техни представители (б.а. - на бизнеса), че няма проблем и няма липси и не се отказва такава услуга. Но това е въпрос на анализ, който ние ще направим", увери министърът на пресконференция днес.
В коментар относно предложението на КЗК за амнистия в сектора, която да изкара "сивите" играчи на светло, Караниколов коментира, че подобен подход е ползван и в други държави, но трябва да бъде направен анализ и от страна на Министерство на финансите, тъй като подобен ход ще засегне фиска. Но даде да се разбере, че е скептичен към идеята.
"Не считам, че трябва да поощряваме някого да излезе на светло, той е длъжен да бъде. Ако не е изпълнил закона, към него трябва да има административни и наказателни санкции", каза той. И допълни: "Никой не си е признал, че е в сивия сектор. КЗК наистина са направили този анализ, но те трябва да кажат дали имат констатации, че някой е в сивия сектор, защото аз досега такова признание не съм чул от никого и не мога да го коментирам".
Министерството на икономиката все пак се ангажира с действия, с които да отговори на критиките на Комисията. Самият Караниколов заяви, че е притеснен от твърдението на антимонополния орган, че законите и другите нормативни актове не създават конкурентна среда - и дори създават предпоставки за монополно или господстващо положение.
Затова до края на седмицата ще бъде проведено първото заседание на Консултативен съвет с участието на представители на различните ведомства и бизнеса. Съветът ще бъде натоварен със задачата да направи преглед на цялата нормативна уредба и да излезе с предложения за промени, ако е необходимо. Това, по думите на Караниколов, трябва да се случи до края на юни месец.
Междувременно Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива обявиха, че са подготвили свой законопроект за допълнение и изменение, с който значително улесняват регистрацията на търговци.
С него се премахват "тежките условия", заяви говорителят на организацията Симо Симов. В проектозакона е записано, че по-големите банкови гаранции и уставен капитал остават само за компаниите, които се занимават с производство, внос и износ. За търговците, които работят само на вътрешния пазар, те се намаляват до 20 000 лева уставен капитал за бензиностанции, а банковата гаранция отпада.
При дистрибуцията на едро уставният капитал трябваше да е 1 млн. лв. и 500 хил. лв. банкова гаранция. Тези изисквания се запазват само за компании, които се занимават с производство, внос и износ, а за тези, които работят само на вътрешния пазар нужният капитал става 100 000 лева.