Министърът на икономиката Емил Караниколов все още не е убеден в нуждата от държавни данъчни складове, които да разбият господстващото положение на пазара и да улеснят вноса на горива в България, което пък от своя страна има потенциала да намали цените на бензина и дизела на дребно.

Коментарът му идва в отговор на секторния анализ на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), публикуван тази седмица. В него членовете на антимонополния орган посочват ясно и многократно, че проблем има - както според тях, така и според представители на бизнеса. Констатацията им не е нова, а е споделяна многократно и се подкрепя и от опозиционни депутати.

И все пак Караниколов има нужда от още доказателства: "Трябва да видим първо какъв интерес има от сектор към такива складове, защото има обратното мнение от техни представители (б.а. - на бизнеса), че няма проблем и няма липси и не се отказва такава услуга. Но това е въпрос на анализ, който ние ще направим", увери министърът на пресконференция днес.

В коментар относно предложението на КЗК за амнистия в сектора, която да изкара "сивите" играчи на светло, Караниколов коментира, че подобен подход е ползван и в други държави, но трябва да бъде направен анализ и от страна на Министерство на финансите, тъй като подобен ход ще засегне фиска. Но даде да се разбере, че е скептичен към идеята.

КЗК: Държавата създава пречки пред конкуренцията при горивата

КЗК: Държавата създава пречки пред конкуренцията при горивата

Регулаторът знае как цените могат да бъдат намалени, но препоръките остават нечути

"Не считам, че трябва да поощряваме някого да излезе на светло, той е длъжен да бъде. Ако не е изпълнил закона, към него трябва да има административни и наказателни санкции", каза той. И допълни: "Никой не си е признал, че е в сивия сектор. КЗК наистина са направили този анализ, но те трябва да кажат дали имат констатации, че някой е в сивия сектор, защото аз досега такова признание не съм чул от никого и не мога да го коментирам".

Министерството на икономиката все пак се ангажира с действия, с които да отговори на критиките на Комисията. Самият Караниколов заяви, че е притеснен от твърдението на антимонополния орган, че законите и другите нормативни актове не създават конкурентна среда - и дори създават предпоставки за монополно или господстващо положение.

Затова до края на седмицата ще бъде проведено първото заседание на Консултативен съвет с участието на представители на различните ведомства и бизнеса. Съветът ще бъде натоварен със задачата да направи преглед на цялата нормативна уредба и да излезе с предложения за промени, ако е необходимо. Това, по думите на Караниколов, трябва да се случи до края на юни месец.

Междувременно Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива обявиха, че са подготвили свой законопроект за допълнение и изменение, с който значително улесняват регистрацията на търговци.

С него се премахват "тежките условия", заяви говорителят на организацията Симо Симов. В проектозакона е записано, че по-големите банкови гаранции и уставен капитал остават само за компаниите, които се занимават с производство, внос и износ. За търговците, които работят само на вътрешния пазар, те се намаляват до 20 000 лева уставен капитал за бензиностанции, а банковата гаранция отпада.

При дистрибуцията на едро уставният капитал трябваше да е 1 млн. лв. и 500 хил. лв. банкова гаранция. Тези изисквания се запазват само за компании, които се занимават с производство, внос и износ, а за тези, които работят само на вътрешния пазар нужният капитал става 100 000 лева.