Макар и с хилядолетна история, производството на хляб е индустрия, която даже през 20-те години на XXI век може е във възход. Според доклад на Technavio, можем да очакваме съставен годишен темп на растеж от 6,78% в периода 2024-2028 г. - глобалният пазар ще се разрасне с над 116 млрд. долара.
Ако през 2018 г. той се оценявал на под 230 млрд. долара, още през тази година можем да очакваме преодоляване на кота "$300 млрд." (и 6,22% ръст на годишна база), а в края на изследвания период вече ще е над 400 милиарда долара, става ясно от данните в доклада.
Европа ще е водещ пазар през тази година, като ключов фактор за растежа са private label продуктите и промоциите, които правят различните видове хляб по-достъпни за потребителите. Традиционно насъщният присъства на трапезата на нашия континент, като средно в ЕС се консумират по 92 килограма от него на човек годишно.
В същото време, около 35% от очакваният растеж до 2028 г. ще дойде от САЩ.
Урбанизацията, повишаващата се покупателна способност и промяната в хранителните навици в развиващите се пазари създава голям потенциал за развитие, посочват авторите на доклада и дават пример с Централна и Южна Америка, както и с азиатско-тихоокеанския регион.
В глобален мащаб ръчните хлябове (занаятчийски и не само) са най-продавани, като тук отново донякъде са фактор традиционните предпочитания особено в държави като Франция, Турция и Италия. В същото време, търсенето на продукт с качествени и здравословни съставки от 30-35-годишните клиенти е причина тази част от асортимента на супермаркети и хипермаркети да се разширява - включително с безглутенови и пълнозърнести видове.
От друга страна, например в Германия и Великобритания няма толкова силни предпочитания към ръчния хляб. Опакованите варианти - нарязани и подобни, са на второ място по популярност по света, но от данните на Technavio се вижда, че от пандемията насам делът им се увеличава.
За индустрията внедряването на технологии за замразяване позволява по-бързо, лесно и близко до крайния потребител производство на хлебни изделия, като паралелно на това започналият по време на пандемията възход на онлайн платформите за пазаруване пък дава на купувачите много по-големи възможности за избор.
Сред рисковете пред индустрията, които Technavio виждат, са нестабилните цени на суровините - нещо, което добре се видя и у нас преди две години, но също така все по-голямата загриженост на потребители и държавни регулатори по теми като диабета и затлъстяването. Всичко това налага производителите да бъдат гъвкави и да оптимизират както продуктите си, така и веригата на доставки.