Цената на горивата е вечна тема за дискусии във всяка автомобилизирана държава. Любителите-шофьори все се оплакват, когато цената на бензина тръгва да расте, и обратното - искрено се радват, когато цените вървят надолу.

По-евтино

В края на март бензинът А-95 струваше средно 1,23 евро по германските бензиностанции. За сравнение - в България в момента един литър от същия вид гориво струва на бензиностанциите средно 1,81 лева (0,92 евро).

През последните няколко години цените на бензина в Германия постоянно се понижават. По данни на германския автомобилен клуб ADAC, през 2012 година са регистрирани рекордно високи цени от порядъка на 1,73 евро за литър бензин А-95 и 1,50 евро за литър дизел. През 2013 цените тръгнаха надолу, за да достигнат в началото на февруари най-ниските си стойности от началото на икономическата криза през 2009 година.

Цената на дизеловото гориво пък падна под психологическата граница от 1 евро и през февруари беше 0,97 евро за литър. По-евтин дизелът не е бил от 11 години насам. В България средната цена на дизеловото гориво в момента е 1,75 лева (0,89 евро).

Световните цени не са единствен фактор

Поевтиняването на горивата започна още през 2013 година, когато на международните пазари суровият петрол все още държеше висока цена. Но когато и тя започна да пада през втората половина на 2014 година, тогава вече нищо не можеше да спре поевтиняването за крайните потребители.

"Световните цени на петрола са най-важният, но не и единствен фактор, който определя цените на горивата в Германия", казва генералният директор на сдружението на фирмите от нефтопреработвателната промишленост Кристиан Кюхен. Има и два други важни фактора - обменният курс на еврото спрямо долара и цената на нефтените продукти.

Най-важният търговски център за нефтопродукти в Европа е Ротердам, където се намират няколко от най-големите нефтопреработвателни заводи. "Формирайки цените, германските бензиностанции се ориентират не по котировките на суровия петрол, а на разценките в Ротердам, които се определят от търсенето и предлагането. Затова миналото лято, например, петролът поевтиня, а бензинът поскъпна за кратко, защото беше нараснало търсенето в САЩ", казва Кюхен.

70 процента данък

Цената на бензина може и да падне още, но не много, тъй като вече е достигнато дъното, определяно от данъците и акцизите в Германия. Тази оценка потвърждава и прес-секретарят на ADAC Йоханес Бос. "Колкото е по-ниска цената на бензина, толкова по-високи се процентите данък. Това е свързано с енергийния данък, който не зависи от цената. В този смисъл цените на дребно могат да падат само до определено ниво. И този най-нисък предел вече е достигнат", посочва той.

От всеки литър бензин държавата прибира 65,4 цента под формата на данък енергия, а от дизела - 47 цента. Към това се прибавят и 19-те процента ДДС, с които се облага всяка сума, включително и данък енергия. Тоест, държавата получава 70 процента от парите, които шофьорите плащат за бензин, и 64 процента от тези за дизел. А бензиностанциите трябва да покриват производствените си разходи и да извличат печалба от останалите 30-35 процента от цената на дребно.

В повечето страни е по-евтино

В много страни от ЕС бензинът е по-евтин от този в Германия. През февруари страната заемаше 17-то място сред 28-те страни-членки на ЕС. Цените на бензина във всички източноевропейски държави, както и в Люксембург и Австрия, са по-ниски от тези в Германия. В същото време белгийците и французите плащат за бензин малко повече, отколкото германците, а холандците и италианците - значително повече.

По данни на ADAC, средната цена за литър бензин А-95 в тези страни през март е била 1,50 евро. В същото време дизелът в Германия е значително по-евтин отколкото в повечето страни от ЕС. По този показател Германия заема 10-то място В ЕС.

Данъкът не е повишаван от 2003

"Данък енергия не е повишаван в Германия вече цели 13 години - още от 2003", казва Кристиан Кюхен за ДВ. Той смята, че това ще се запази така и до изборите за нов Бундестаг през 2017 година. Преди тях е малко вероятно правителството да промени данъчните ставки. "Но вече се мисли за повишаване на енергийния данък и след изборите всичко ще зависи от това, за кои партии са дали гласа си избирателите", заключава експертът.