Над 60% от българските машиностроителни компании отчитат спад на оборота на годишна база в края на 2023 г. и началото на 2024 г., като при някои говорим за 30-40% по-малко приходи. Това заяви пред БТА председателят на Българската браншова камара по машиностроене Виолин Ненов.

Той подчерта, че през последните години обемът на продукцията в отрасъла е формирал над 10% от БВП на България. Говорим за 4600-4700 компании, в които работят около 120 000 души.

"Има фирми, които преминаха на 4-дневна работна седмица, не са малко компаниите, които съкратиха персонал", коментира още той и прогнозира, че негативната тенденция ще се запази и до края на тази година.

Palfinger, лидерът в машиностроенето с бизнес в България, отваря фабрика за €35 милиона в Ниш

Гигант в машиностроенето с бизнес у нас отваря фабрика за над €35 милиона в Сърбия

В завода ще бъдат назначени 375 работници

Лошото състояние на европейската икономика и особено на германската се отразява на машиностроенето у нас, тъй като в някои от отраслите над 75% от продукцията е за износ.

В момента веригите на доставки са нарушени и ако преди материалите и суровините са пристигали за между половин и един месец, в момента се чака по половин година - с всички организационни и финансови последици за фирмите.

Ненов беше категоричен, че с цените на електроенергията "положението не се подобрява" вече няколко години: "За да имаме едни от най-високите цени на електроенергия в Европа и в света дори, нещо очевидно не е наред с енергийната политика на държавата". По думите му подпомагането на фирмите няма как да бъде трайно решение.

Огромен проблем е липсата на качествени кадри. По думите на Ненов понякога се налага един инженер да се обучава допълнително още година, за да бъде пълноценен в работата си: "Показателно е, че във висшите училища се приемат студенти, образно казано, с оценки две плюс, показателно е и колко от тях завършват, има и приети студенти, които нямат елементарни познания по математика на ниво 7 - 8 клас".

Машиностроенето привлича най-много чуждестранни инвестиции

Машиностроенето привлича най-много чуждестранни инвестиции

В момента се работи по 25 проекта за 456 милиона лева

Според браншовика вносът на кадри от трети страни може да реши частично и временно проблема с недостига на нискоквалифицирани работници, но при по-специализираните кадри траен резултат ще има след подобряване на образователната система у нас - процес, който ще бъде усетен положително от бизнеса едва 5-6 години по-късно.