Шест години би бил реалистичен период за изграждането на няколкото нови моста над Дунав, считано от датата на подписването на споразумение с Румъния за всеки един от тях, ако не борим евентуални дълги съдебни обжалвания. Това каза вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов по време на работно заседание за развитието на стратегическите инфраструктурни обекти и за новата програма за ремонт на пътищата.

Става въпрос за мостовете Оряхово - Бекет, Никопол - Турну Мъгуреле, Русе - Гюргево и Силистра - Кълъраш. В най-напреднала фаза са разговорите с румънската страна за моста при Русе, който ще е и начало на магистралата Русе - Велико Търново, но по него не се е стигнало до възлагане на инвестиционно проучване.

Министърът уточни, че за съоръженията трябва да се възложат проучвания, да се определят най-подходящите места за устоите им, за проектирането на конструкцията, трябва да се направят и отчуждения на земи. Тези процеси би могло да завършат след две години в най-добрия вариант, след което да се получи разрешение за строителство. По време на заседанието беше напомнено, че строителството на моста при Видин е отнело около четири години, заедно с подходите от българска и румънска страна.

За проекта за тунела "Петрохан", който е дълъг почти 7 км и ще бъде с магистрални габарити, се предвижда до 2026 г. да има разрешение за строеж. А предвид сложността му, евентуално през 2031 г. се предвижда да има трасе по това направление от Дунав мост при Видин до столицата, като в този разчет влиза и изграждането на тунела.

Финансирането все още е в подготвителен етап, като има визия проектът да бъде предложен за финансиране по инициативата "Три морета".

За магистрала "Черно море", която ще е дълга около 100 км, при най-добро стечение на обстоятелствата, може да се очаква до края на 2027 г. да бъдат преминати всички етапи, необходими за получаване на разрешение за строеж. Поне пет години ще са необходими за строителството на магистралата, от която ще има отсечки до курортните градове.

Около 3 млрд. лева са необходими общо за трите проекта - за магистралата Русе - Велико Търново, за обходния път на Габрово с тунела под Шипка и за участъка от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.

По новата оперативна програма "Транспортна свързаност", се очаква да получим 1,1 млрд. лева и за оставащите 1,9 млрд. лева ще трябва да се търси финансиране, посочи министър Караджов.

Очаква се до 2030 г. магистралата Русе - Велико Търново да бъде завършена, а през 2028 г. да е готов един от наситените на пътни произшествия участъци Русе - Бяла, допълни Караджов.

4 моста над Дунав, 3 тунела под Стара планина: правителство планира 12 милиарда лева за инфраструктура

4 моста над Дунав, 3 тунела под Стара планина: правителство планира 12 милиарда лева за инфраструктура

Министрите са готови с проектобюджета, до края на януари го внасят за гласуване в парламента