Русия може да заеме водеща позиция в производството на екологично чист - т. нар. зелен водород. Това заяви ръководителят на Международния слънчев алианс, Аджай Матур, цитиран от РИА Новости. Според експерта, в дългосрочен план алиансът разглежда зеления водород, който се образува чрез разделяне на водата със слънчева енергия като един от възобновяемите енергийни източници.
Зеленият водород е по-лесно да се транспортира и е по-удобно да се използва за транспорт и промишленост
"Именно това е областта, в която Русия може да стане лидер. Нейните водноелектрически централи са от основно значение за световния напредък в зелената енергия", каза Матур.
Международният соларен алианс предоставя специална платформа за развитие на координацията между страните, които са богати на слънчеви ресурси. Идеята е да се постигне общата цел за увеличаване както на качеството, така и на използването на слънчевата енергия.
България и новото гориво на икономиката
Според редица експерти, страната ни има потенциала да изгради няколко площадки за производство на екологично чист водород у нас, като за изграждането на подобни инсталации ще могат да се използват и европейски средства.
След анонсираната зелена сделка в Европа е ясно, че ЕС ще разчита в бъдеще основно на енергийни източници, които не замърсяват околната среда. Именно такъв е и водорода, но само в случай, че се произвежда от зелени централи - ВЕИ.
И макар бъдещето на България в този отрасъл на бъдещето все още да е неясно, голямата битка за лидерство се очертава да е между ЕС като цяло и Руската федерация. Идеята е в бъдеще зеленото гориво да стане заместител на природния газ, който в момента се използва за основно гориво на индустрии като циментовата стоманената, химическата и много други. Именно тези големи индустрии не могат лесно да трансформират производствата си и да преминат на електричество. Затова занапред те ще разчитат на доставките на водород, вместо на природен газ.
Освен плановете и инвестициите на Русия и ЕС относно зеления водорд, останалите големи играчи в сектора са САЩ, Япония, Китай и Саудитска Арабия
Водородът е наличен в природата в изобилие и неговото снабдяване на практика е неограничено. Може да се използва там, където се произвежда, или да се транспортира другаде. За разлика от батериите, които не могат да съхраняват големи количества електричество за продължителни периоди от време, водородът може да се произвежда от излишната възобновяема енергия и да се съхранява в големи количества за дълго време.
Миналата седмица стана ясно, че автомобилите, работещи с водород в Русия, ще станат по-изгодни за купувачите от класическите, задвижвани с бензин, когато цената на водорода на руския пазар достигне 3 долара за килограм.
Колкото до България, страната ни включи водорода в Плана за възстановяване за 12 млрд. лева.
navy
на 26.04.2021 в 13:14:57 #1Всичко хубаво, обаче водородът като гориво за задвижване на автомобили излиза между 3 и 4 пъти по-скъпо от тока за електромобилите, отделно от това е много по-опасен, а съоръженията за съхранение и пренос са много по-скъпи от батериите и електропроводите респективно.