В резултат на координирани от Европейската комисия съгласувани действия на националните органи в областта на защитата на потребителите бе установено, че изненадващ брой уебсайтове - 382 от общо 552 проверени през 2013 г. - не зачитат европейското законодателство за защита на потребителите. В резултат на предприетите енергични мерки за противодействие на нарушенията, 62 % от проверените уебсайтове вече се отнасят с потребителите по подобаващ начин. Останалите 38 % могат да очакват по-нататъшни насрещни мерки, тъй като европейските органи продължават да работят за гарантиране на това, че правата на потребителите се спазват изцяло.

„Една трета от интернет потребителите в Европейския съюз правят резервации за пътувания и настаняване онлайн. Те заслужават да знаят, че онлайн резервациите са безопасни и надеждни. От 552-та уебсайта за туристически услуги, които проверихме, 62 % вече са съобразени със законодателството на ЕС за защита на потребителите, благодарение на съвместните усилия на държавите членки и на Комисията. Ще работя неуморно, докато правата на потребителите не започнат да се спазват изцяло, и ще търся начини за използване на съществуващите структури за постигането на тази цел", заяви европейският комисар по политиката за потребителите Невен Мимица.

В резултат на проверките и контрола националните органи са констатирали, че общо 382 уебсайта не съответстват на законодателството на ЕС за защита на потребителите и че само 31 % от проверените уебсайтове спазват правилата на Съюза. В резултат на това националните органи или са се свързали с отговарящите за несъответстващи уебсайтове национални компании с цел привеждането им в съответствие със закона на ЕС за потребителите, или са поискали съдействие от съответните държави членки по отношение на техни несъответстващи компании. До момента 173 уебсайта са били коригирани, с което общият брой на съответстващите уебсайтове достига 62 % от всички проверени такива. 209 уебсайта са предмет на текущи процедури, като собствениците на 52 от тях са поели ангажимент да ги коригират.

Какво по-точно подлежи на проверка?

Проверява се дали информацията за основните характеристики на услугите е лесно достъпна на уебсайтовете; дали цената е посочена на достатъчно ранен етап и дали тя включва допълнителни разходи; дали са предоставени електронни адреси, на които могат да се изпращат въпроси и жалби; и дали уебсайтовете предоставят на потребителя реда и условията за ползване, написани на ясен и разбираем език, преди самата покупка. Трите основни проблема, които бяха установени, са:

• Липса на задължителната информация за самоличността на търговците, и по-конкретно за техните електронни адреси, лишаваща потребителите от възможност за ефективна обратна връзка. 162 уебсайта (30 %) не съдържаха тази информация.
• Липса на ясни инструкции как да се подаде жалба. 157 уебсайта (28 %) не съдържаха тази информация.
• Не се дава възможност допълнителните разходи, като например такса за багаж, застраховка и такса за качване на борда с приоритет, да бъдат изрично избрани. Такъв проблем е констатиран при 133 уебсайтове (24 %).
• Крайната цена на услугата не се посочва предварително, когато на екрана се афишират основните елементи на резервацията. 112 уебсайта (20 %) не съдържаха тази информация.

Все повече европейски граждани закупуват туристически услуги онлайн: през 2012 г. 32 % от европейските потребители с достъп до интернет са резервирали онлайн самолетни билети или хотели (данни на Евростат от наблюдение на електронното пазаруване от 2012 г.). Пътуването, туризмът и свързаните с тях сектори осигуряват около 10 % от БВП на ЕС. През 2011 г. европейските граждани са извършили над 1 милиард ваканционни пътувания, близо 80 % от които - в ЕС.