Емитираният въглероден диоксид трябва да бъде ограничен до средното ниво на 2004 и 2006 г. 10% от сертификатите ще се поемат от самолетните компании. Какво отделните страни ще правят с приходите, те ще решават по свое усмотрение. Министрите обаче гарантират, че средствата ще бъдат инвестирани в превръщането на транспортния сектор в по-щадящ климата.
Според EU Observer след като на индонезийския остров Бали Европейският съюз възприе лидерска позиция в глобалната борба за климата, приемането на настоящото решение става „символично".
Позицията на екологичния министър на ФРГ е подчертано положителна: въздухоплаването също трябва да допринесе за опазването на климата, то няма друга алтернатива. Британският секретар по екологичните въпроси заявява: „това е смела стъпка за Европа ... която показва, че ЕС води в борбата срещу опасното изменение на климата".
При разпределяне на правата за емисии новите страни членки ще получат и резерва. Ако техните самолетни компании отбележат силен ръст, те могат да получат допълнително 3% от правата за емисии.
Цените на билетите за двупосочен полет в рамките на ЕС по данни на Еврокомисията до 2020 г. ще се увеличат най-много с девет евро. Двупосочен билет от Европа до Ню Йорк ще струва най-много €40 повече.
Страните на ЕС със споразумението си обезсилиха предишното предложение на ЕК, според което от 2011 вътрешно- европейските полети трябва да се въвлекат в търговията с емисии. След година би трябвало да влезе в действие и регулацията за неевропейски държави.
Според постигнатата договореност, всички самолети влизащи или напускащи ЕС, както и вътрешните за блока полети, се включват в схемата за търговия с емисии. Самолетните компании могат да постигат целите заложени в квотите или като намаляват собствените си емисии, или като купуват кредити от други индустриални сектори.
Досега в търговията с емисии участват само енергоемките индустриални отрасли като електростанции, целулозни фабрики, металургични комбинати. По данни на Европейската комисия, делът на въздушния транспорт в общите емисии е 3%. Тъй като емисиите от самолетите напоследък съществено са се повишили, планът на Комисията да въведе като ограничително ниво значението между 2000 и 2004 ще отправи още повече предизвикателства към самолетните компании.
Сега държавите на ЕС трябва да намерят обща линия с Европейския парламент. Европарламентът възнамерява да възложи на самолетните компании една четвърт от сертификатите, начало на търговията през 2011, намаляване на емисиите с 90% спрямо нивата от 2000 до 2004.
Екологичните групи и депутатите им в европарламента критикуват споразумението на министрите, че е твърде слабо. Делът на транспорта във въглеродните емисии се покачи от 21% през 1990 до 27 % през 2005. „Ако екологичните министри получат своето, схемата чисто и просто няма да намали емисиите и ще завърши като поредната субсидия за авиационната индустрия. Срамен край на годината ..."
"Коледен подарък за авиационната индустрия": WWF. Рестрикциите би трябвало да са достатъчно строги, за да принудят авиацията да намалява емисиите си, вместо просто да си купува от други отрасли кредити за замърсяване.
Макар за някои това решение да е твърде слабо, то ще срещне опозицията на САЩ, които заплашиха ЕС със съд ако планът тръгне да се осъществява.
Ден по-рано Европейската комисия породи спорове, предлагайки нови планове за емисиите CO2 за автомобилите след 2012 година.