Над $5 млрд. са загуби за музикалната индустрия през изминалата година само заради провалените концерти и събития на живо, съобщава списание Rollingstone. Според финансовото издание Forbes вследствие на тежките мерки за ограничаване на епидемията, причинена от Covid-19, до края на 2021 г. общите загуби за музикалния бизнес могат да доближат внушителната цифра от $10 млрд.  Анализаторите на пазара уточняват, че цифрата е условна, защото все още никой не може да предвиди как ще се развива заболяването по света до края на годината.

2020 г. определено беше тежка за музикалния бизнес, така както и за почти всеки друг. COVID-19 предизвика хаос в много аспекти на индустрията - особено при музиката на живо както заради отменените концерти, така и заради страха, който накара много хора да си останат вкъщи дори тогава, когато някои музикални събития все пак се провеждаха.

Какво очаква музикалния бизнес до края на 2021 г.?

Добрата новина е, че масовата имунизация срещу коронавирус донякъде е "светлина в края на тунела", която дава надежда, че музикалният бизнес отново ще е в подем. Лошата новина е, че този подем и особено в концертната си част едва ли ще се случи до края на тази година. Поне в САЩ и Европа, смятат бизнес анализатори в сектора. Някои от най-големите артисти вече отмениха за втори път цели турнета, които бяха отложени от миналата година за тази. Такива са Стинг, Мадона, Роби Уилиямс, Джеймс Артър, Кание Уест, The Rolling Stones, U2 и много, много други.

"Ако артистите продължават да отменят и тази година изявите си с такива темпове,ако големите фестивали като Гластънбъри отново бъдат отложени, то това ще доведе до милиарди долари допълнителни загуби за музикалния бизнес през 2021 г.", казва анализаторът на финансови рискове Марк Халстед пред Forbes.

Приходите от концерти на живо са отбелязали спад от 75% през 2020 г., изчислява Goldman Sachs. Само във Великобритания заради отменените концерти от миналата година по това време до днес работата си са загубили над 170 000 души.

До края на 2021 г.американската концертна индустрия вероятно ще отчете загуба в размер на $9 млрд., твърди Pollstar

Според Американската асоциация за звукозаписна индустрия след второто тримесечие на 2021 г. продажбата на компактдискове ще отбележи спад от 23% в сравнение със същия период на миналата година.

Ръст от $1 млрд. долара обаче се очаква в приходите от стрийминга, от продажбата на музика онлайн, прогнозира Business Worldwide. Това е и единственият сегмент в индустрията, който е на по-голяма печалба от предходните години. Причината е ясна - много хора днес са си вкъщи повече време, откогато и да е било.

Музикалният бизнес в България

Както почти навсякъде по света, коронавирус пандемията парализира почти напълно музикалния бизнес и у нас. Артисти, продуценти и автори останаха без приходи заради спирането на участията на живо и концертната дейност, затварянето на магазините, които продават музика, блокирането на звукозаписния процес и заснемането на видеоклипове. Загубите са в размер на десетки милиони левове.

По данни на Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП) през 2020 г. има спад от над 90% в приходите от концерти и други участия на живо пред публика. Толкова е спадът в приходите и в сделките за музика в реклами и филми. През първото тримесечие на 2021 г. се забелязва лек ръст, но той все още е почти незабележим.

Единствено стриймингът се е оказал "спасителен пояс" и за нашия малък музикален пазар. В началото на 2021 г. той отчита ръст от над 12,6% спрямо същия период от миналата година. По данни на IFPI Global Music Report 2021 индикираните приходи в от музикален стрийминг в България възлизат на $8.4 млн.

Преди кризата, причинена от Covid-19 общият годишен приход на световната музикална индустрия възлизаше на около $80 млрд.