След като разгледахме въпроса до колко може да поскъпне бензинът при цена на петрола от 100 долара за барел, сега ще погледнем и към статистиката каква е цената на бензина и дизела по родните бензиностанции, съпоставена с тази в останалите страни по света.

Първо малко факти относно цените на горивата у нас.

По последни данни средната цена на най-масовия бензин А95 е при ниво от 2.38 лева за литър. За последната една година бензинът е поскъпнал с 16.7%.

Така, горивото уверено върви към нивата си от 2.60 лева за литър от лятото на 2014-та година, когато за последно петролът се търгуваше при нива от над 100 долара за литър. Тогава обаче, еврото се търгуваше при далеч по-високи нива спрямо долара - от 1.39 долара за едно евро. За сравнение в момента курса е при нива от 1.1450 долара. Тоест едно евро купува по-малко петрол, защото суровината се измерва в долари на международните пазари.

Дизелът по родните бензиностанции се продава при нива от 2.42 лева за литър, или е по-скъп от бензина, което е доста нетипично в сравнение с останалите европейски пазари. Дизелът е поскъпнал с 18.7% за последните дванадесет месеца, като е най-скъп от поне три години насам.

Какво ще се случи, ако петролът не достигне 100 долара за барел?

От днес горивата по бензиностанциите имат нови обозначения

От днес горивата по бензиностанциите имат нови обозначения

Промяната влиза в сила в целия Европейски съюз

Разбира се има и експерти, които смятат, че цената на петрола няма да достигне психологическата граница от 100 долара за барел. Поне на такова мнение са експертите от щатската инвестиционна банка Goldman Sachs, която по традиция се отличава с доста точни прогнози по отношение на "черното злато".

Според Джефри Къри, анализатор в GS, шансовете за това да видим цена на петрола от 100 долара за барел изглеждат доста малки. "Не казваме, че не можем да видим цена на петрола от 100 долара. Просто това не е нашия базов сценарий и смятаме, че той е не е много вероятен", коментира Къри в интервю пред финансовото издание CNBC.

Според Къри, не се очаква предлагането на петрол от страна на Иран да достигне до нула барела, като според някои пазарни наблюдатели, едва ли предлагането на суровината ще се понижи дори наполовина.

От друга страна, ако се вярва на данните, то Саудитска Арабия повишава производството си през последните седмици, при това по-бързо от очакванията. Това води до по-големи очаквания, че спадът в производството на петрол на Иран ще бъде компенсирано, преди влизане на санкциите над страната от четвърти ноември.

"През последните четири месеца станахме свидетели на повишение на производството на петрол с 20% от страна на Саудитска Арабия, в среда на намалено производство от страна на Иран, в размер на 700 000 барела на ден", смята още Къри.

С колко още ще поскъпнат горивата?

С колко още ще поскъпнат горивата?

Прогноза на икономиста Румен Гълъбинов

Производството и на останалите членове на ОПЕК се повишава, или в случая на Либия - се стабилизира и също се добавят барели към пазара. От друга страна, налице е низходяща корекция на прогнозите по отношение на производството на петрол от страна на МЕА и самия ОПЕК, в среда на очаквано забавяне на световния ръст.

"Нашият основен сценарий е за минимално понижение в запасите през четвъртото тримесечие, което ще държи цената на петрола в рамките на около 80 долара за барел", прогнозира още Къри. Според него цената на брента ще се запази в рамките на между 60 и 80 долара през последното тримесечие на годината.

Дори и цената на петрола да не се повиши към опасната граница от 100 долара обаче, не очаквайте понижение в цената на горивата у нас. От една страна еврото е слабо, а от друга все още е налице твърде много несигурност какво ще се случва с петрола на международните пазари в среда на предстоящи санкции върху Иран.

България с най-евтините и същевременно най-скъпите горива в ЕС

До колко ще поскъпне бензинът у нас при цена от $100 за барел петрол?

До колко ще поскъпне бензинът у нас при цена от $100 за барел петрол?

Една напълно възможна картина

При текущите си нива, дизелът в България е най-евтин сред всички европейски страни. За сравнение, непосредствено след нас е Полша и Люксембург, където горивото е с около 6 стотинки по-скъпо. За сравнение, в съседна Румъния, литър дизел струва с цели 25 стотинки повече.

Иначе, най-евтиният дизел откриваме в Иран, където литърът му струва едва 7 щатски цента (11.9 стотинки за литър). С цена на горивото до 20 щатски цента за литър (близо 34 стотинки), се отличават още Судан, Саудитска Арабия и Алжир.

В Русия литър дизел се продава средно за 0.67 щ. д. (1.14 лева), а в САЩ горивото също е сравнително евтино - при ниво от 87 цента (1.48 лева за литър).

От друга страна, няколко страни от Европа са окупирали първите места по отношение на най-скъп дизел. Това са - Франция, Белгия, Швеция, Норвегия и Исландия, където цената на горивото е между 1.78 долара (3.02 лева) и 1.97 долара (3.34 лева) за литър.

По отношение на бензина ситуацията е доста подобна. Най-евтиният бензин обаче, откриваме във Венецуела - при ниво от 1 щатски цент за литър, или 1.7 стотинки. Следват Судан и Иран с цени за бензина съответно от 13 и 29 цента.

В Русия литърът бензин е с 2 цента по-евтин от дизела, а в САЩ с 3 цента - при ниво от 84 цента (1.42 лева за литър).

България се отличава отново с най-евтиния бензин в целия ЕС, като той е с около 5 стотинки по-евтин, в сравнение с Полша, която е на второ място в съюза. За сравнение, бензинът в съседна Румъния е с над 20 стотинки по-скъп, в сравнение с този в страната ни.

Най-скъпо за литър бензин плащат в Хонконг - при ниво от 2.20 долара за литър или 3.73 лева за литър. Италия, Гърция, Холандия, Исландия и Норвегия са европейските страни, които попълват списъка на тези с най-високи цени на бензина, стартиращи от 1.91 долара за литър (3.24 лева).

Ниската цена на бензина и дизела обаче, в сравнение с останалите страни от ЕС, не е кой знае какво успокоение за родните потребители. Защото съпоставени с доходите, горивата у нас са в топ десет на най-недостъпните в света, според класации на Bloomberg. Казано по друг начин, доходите на българите са много по-ниски от тези на останалите европейци (с изключение на румънците) и купуват далеч по-малко бензин от другите страни в ЕС, макар и той да е по-скъп там в абсолютна стойност.