Огромният потенциал в търговията между България и Китай беше основен акцент по време на бизнес среща на представителите от двете държави, която се провежда в хотел „Хилтън" в присъствието на 9 китайски компании в различни сектори, както и 60 български компании.
Китайският посланик Йеджоу заяви, че за 2012 г. общият търговски стокообмен между България и Китай е достигнал близо 1,9 млрд. долара, като за последните 10 години този показател е растял средно с над 30% годишно.
По думите му, в момента Китай работи по мащабен план за засилване на търговските си взаимоотношения със страните от Централна и Източна Европа, като за 2015 г. търговията на азиатската държава с региона, в който се намира и България, е планирано да нарасне до 100 млрд. долара.
България и Китай с течение на годините са изградили едни много добри двустранни връзки, каза още дипломатът. По думите му обаче, поради икономическата криза отношенията на Китай и Европейския съюз са затруднени поради редица рестриктивни политики. В тази връзка китайският посланик у нас заяви, че времето на рестриктивните политики и протекционизма е отминало и всички трябва да работим за създаването на общи пазари.
Припомняме, през последните години ЕС започна обмислянето и прилагането на най-различни бариери спрямо китайските вносители, включително и въвеждане на антидъмпингови мита, срещу които Пекин остро възразява. Една от последните мерки, които Брюксел обмисля да приложи, е въвеждането на мита за соларните панели, произведени в Китай.
Диана Найденова от Министерството на икономиката и енергетиката заяви, че през последната седмица между Китай и България е била подписана спогодба за износ на вино към азиатската държава. Тя посочи, че в момента Китай е най-големият алкохолен пазар в света и в скоро време се предвижда да стане и абсолютен лидер по консумация на хранителни продукти.
В тази връзка Найденова се обърна към българските компании, като заяви, че в Китай се създава огромен пазар за тяхната продукция. В последните месеци са започнали процедури за стандартизиране на българските млечни продукти за китайския пазар, като в скоро време може да се очаква българските млечни продукти да стъпят и в Китай.