Санкциите срещу ключови износители на петрол доведоха до доходоносен бизнес на черния пазар на суров петрол. Ембаргото на ЕС върху вноса на руски суров петрол и таванът на цените на руския суров петрол ще увеличат още незаконните доставки на петрол.

Смята се, че Русия трупа "черен флот" от танкери, които да превозват петрол, избягвайки режима на тавана на цените, пише ZeroHedge.

Санкциите върху износа на петрол от Венецуела и Иран, вече и Русия, доведоха до бум "скритата" търговия с петрол - собственици на кораби, корабни фирми и търговци продават санкциониран петрол на онези, които нямат проблем да поемат риска да да го купят. Смята се, че ще се увеличи търговията с държави извън ЕС Г-7, които не са се присъединили към страните, които налагат широкомащабните санкции.

Русия би могла да използва изпитани тактики за подобен вид търговия, като изключване на транспондерите на танкерите. С тези и други похвати производителите и продавачите все още успяват да пласират продуктите си на купувачи, които са щастливи да получат суров петрол на значително по-ниски цени.

Петрол, газ, въглища: Напук на санкциите, вносът от Русия към България процъфтява

Напук на санкциите, вносът от Русия към България процъфтява

Използва ли България европейски "вратички" за търговия с Русия

Но не всички купувачи, особено тези в юрисдикции със строг контрол и проверки като САЩ, се изкушават да купят от по-евтината стока. Други пък, особено независимите китайски рафинерии, не се притесняват толкова. Техният приоритет е да купуват суров петрол на ниски цени и да правят добри печалби от рафинирането му.

Китай е най-големият вносител на петрол в света. Страната продължава да купува ирански и венецуелски суров петрол, често "маскиран" като суров петрол от Малайзия или Оман, според анализи и доклади през последните няколко години.

От доста време насам е ясно как Венецуела използва фалшиви документи и танкери, свързани с Иран, за да продава петрол. Венецуела продава петрол на китайски рафинерии, представяйки го като малайзийски суров петрол в документи, според разследване.

В малайзийски води е практика прехвърлянето от кораб на кораб и смесването на суров петрол, за да се скрие истинският произход на иранския и венецуелския петрол. Китайските митнически данни понякога показват толкова много внос от Малайзия, че анализатори и наблюдатели смятат, че Китай продължава да внася санкциониран петрол, който се представя за идващ от Оман или Малайзия.

И Русия все повече ще прибягва до подобни практики за избягване на санкции, като, смятат анализатори. Русия вече прибягва до някои от практиките, използвани от Иран и Венецуела, за търговия с "приятелските" страни на Москва.