Начинът, по който хората пазаруват, се променя. Опасенията, свързани с пандемията от коронавирус в САЩ, доведоха до скок в търсенето на онлайн поръчки на хранителни стоки, като все по-голям брой потребители избягват посещенията в магазина и предпочитат доставката до дома, пише CNBC.
Covid-19 доведе до някои доста съществени промени в начина на доставка на тези стоки, което от своя страна оказва пряко влияние върху използването на пластмаса.
От октомври 2015 г. от големите търговци се изисква да продават на клиентите пластмасови торбички за еднократна употреба, вместо да ги дават безплатно. Тъй като отношението към пластмасовите торбички се промени, редица големи вериги в Англия например, започнаха да доставят хранителни стоки без да ползват найлонови торбички.
Към края на март обаче правителството във Великобритания заяви, че таксата няма да бъде необходима за доставки на хранителни стоки в Англия с цел "ускоряване на доставките" и "намаляване на риска от заразяване". Въпреки че магазините все още могат да таксуват потребителите си за найлонови торбички, ако желаят, повечето не го правят.
"Като част от мерките срещу коронавирус, някои търговци на дребно са въвели отново пластмасови торбички", казва Андрю Опи, директор "Food & Sustainability" в British Retail Consortium" в британския консорциум за търговия на дребно, пред CNBC.
Що се стоките, правителството определи риска от замърсяване на храни и опаковки с Covid-19 като "много нисък". За артикули като плодове, зеленчуци и печива, купувачите в магазина се съветват да "докосват" продукти, които със сигурност ще закупят.
"Докато някои клиенти могат да предпочетат да купуват повече опаковани стоки по време на пандемията, търговците на дребно все още се ангажират с елиминирането на ненужни опаковки за еднократна употреба и гарантират, че 100% от тях са за многократна употреба, за рециклиране или за компостиране", добави Опи.
Схемата за сътрудничество U.K. Plastics Pact за пластмаса се ръководи от екологична благотворителна организация WRAP. Тя има за цел да постигне целта си за премахване на опаковките за еднократна употреба до 2025 г.
Според Хелън Бърд, мениджър в WRAP, почти всички супермаркети във Великобритания са подписали пакта. "Очевидно има някои краткосрочни проблеми, с които трябва да се справим, особено при избухването на пандемията, когато значителното търсене на хранителни продукти доведе до това, че някои супермаркети трябва да използват пластмасови опаковки", добави тя. "Въпреки тази неуспех всички се ангажират да постигнат целите до 2025 г."
Предстои да видим дали пандемията от коронавирус ще дерайлира системното отклоняване от използването на пластмаса в търговията на дребно. В момента търговците на дребно изглежда правят правилни стъпки по въпроса за намаляване на пластмасата.
Големите хранителни вериги в други части на света също са поели обещания, свързани с пластмасови опаковки. Walmart иска да използва 100% рециклируеми торбички за многократна употреба или промишлено компостируеми опаковки за своите частни марки в САЩ, докато Carrefour има подобна цел за собствените продукти. И двете компании искат да постигнат тези цели до 2025 година.
Производителите на продукти за храни и напитки също се стремят да намалят зависимостта си от пластмасата. В понеделник Diageo обяви, че от следващата година ще пусне бутилки от уиски "Johnnie Walker", които са 100% без пластмаса.