В изследването на Световната банка излязло в края на септември се посочва, че главната финансова стратегия за нас в тази сфера трябва да е реинвестиране в образователната система на спестените с икономии и реформи средства.
За равнището си на доход България има образовано население, посочва се в доклада. Проблемът е в това, че полученото образование не се преобразява в способности, които се търсят от пазара. Така че пътят за развитие на българската икономика не трябва да бъде ориентиран към пазене на съществуващите работни места, а към засилване на секторите на икономиката чрез обучение на служителите.
Идеята, че страната ни е люлка на светли ученически умове, сериозно бива разклатена от приложената от СБ статистика. Оказва се, че 40% от българчетата на 15 години са на минималното или дори под минималното равнище на грамотност при четене (два пъти под средните значения за Европа и 2.6 пъти под изискванията на Лисабонската стратегия).
В математиката през 1995 година може да сме били силна държава, но по темпове на понижение на математическите знания на учениците сме най-напред, т.е. най-зле.
Освен това, 84% посещаемост на основното образование - в страна, където основното образование е задължително, е много слаб показател.
В България за образование (средно, висше плюс наука) се отделят 4,3% от БВП на страната и виждаме, че този дял е значително по-малък от средното значение за страните от ОИСР (5,2%), като в САЩ този показател е 5,4%.
Но не процентът от БВП е важният в случая, защото е ясно, че при лошо управление и с много пари добри резултати няма да се получат, а правилното насочване на наличните средства удвоява ефективността им, дори и парите да са по-малко.
Главната препоръка на СБ е децентрализиране на финансите, които се предоставят чрез делегирани бюджети на всички училища. Средствата ще се изчисляват по единен норматив на обучение на един ученик (дава се за пример сумата от 800 лв. на ученик на година), включващ издръжки като парно, стипендии, транспорт, както и заплатата на персонала.
В бъдеще директорите сами трябва да определят броя на паралелките, числеността на учителите и сами да ги назначават.
По показателя брой ученици на един учител страната ни е под средните значения на ОИСР, но не във всички случаи. В България, в началното училище 16,3 ученика се падат на един учител, докато във Франция 19,4, във Великобритания 20, в Германия 18,7. Също така обаче, в Полша 11,9, в Унгария 10,6.
Диспропорцията се увеличава в основното образование (5-8 клас), където един български учител отговаря средно на 12,8 ученика, докато средното за ОИСР е 14,3. В по-горните класове средното значение на показателя учител/ученик е 12,1.
След 1997 броят на учениците намалява по-бързо, отколкото броят на учителите. В 31% от българските училища пропорцията учител/ученик е изключително ниска, под 11. Изтъкнат е проблемът за малките населени места особено в планинските райони. Но същото се среща и в градовете - където „оптимизацията" ще е много по-лесна. Освен това, за всеки 100 учителя има 43 души неучителски персонал.
Реформирането чрез съкращаване на неучителския персонал и на училищата, където показателят учител/ученици е по-нисък, може значително да повиши възможностите за реинвестиране на икономисаните средства.
Например, от 667 държавни училища в големите градове, в 320 съотношението учител/ученици е неблагоприятно. Ако от общо 794 училища, където показателят учител/ученици е над 11, бъдат оставени 400, в следващите три години могат да се спестят 80 млн. лева. Ако се намали с 30% неучителският персонал в училищата (това са 7,000 души), ще дойдат още 20 млн. лева икономии. Така че близо 100 млн. лева могат да дойдат от консолидация и намаляване на неучителския персонал.
„Демографският дивидент" също дава възможност за икономии: според данни на ООН, до 2050 година населението на страната в училищна възраст (от 6 до 19 години) ни ще намалее с 60,000 души.
Световната банка предлага да се преразгледа програмата на професионалните училища: като начало да не се допуска прием на ученици с незавършено основно образование. В по-дълъг период, от техникуми трябва да се премине към професионално ориентирани регионални колежи, на примера на учебни заведения осигуряващи знания и умения в туризма по Черноморието.
Във висшето образование като начало трябва да се премине към модел, приемащ матурата като встъпителен изпит за университетите. Освен това университетите трябва да се консолидират, като малките специализирани институти започнат да се сливат, за да оптимизират управлението. Показателят преподавател/студенти трябва да достигне 16. Предлага се създаването на втори инженерен университет в София, който ще обедини независимите сега висши училища по геодезия, архитектура, химия, горско стопанство и т.н.
В заключение искам да изтъкна собствено мнение, че учителската стачка е много лош атестат за управляващата коалиция. След като „кротки" хора като учителите тръгват на протест, това говори за пожар в двора на държавата. Все пак не трябва да се прекалява с обвиненията: проблемите не са се формирали вчера или преди една година. Но те трябва да се решават днес. Кой учи децата на история? Учителите, към които сега правителството подхожда с пренебрежение. От ситуацията политиците могат да излязат или победители, или народни врагове. А зад образователните реформи, които очакваме от нашите политици, стои вярата в бъдещето.
BatVlad
на 10.10.2007 в 20:27:37 #15За съжаление си прав, човече. Аз също принципно не се хабя да споделям знания и мнение с хора, които не искат да слушат.Особено като видя безумно политизираните мнения , без какпка смисъл в тях, плод на афект и т.н.Този път просто се изпуснах, защото все още топика не беше омазан до безумие. Ама май с това и ще си остана. Поздрави на един от малкото трезво мислещи хора.
rjevski
на 10.10.2007 в 04:26:46 #14БатВлад, губиш си времето в тези форуми. Тук списват един куп кресливи малоумници, на които основната цел е да напишат "Мръсните комунисти пак...", "Иван Костов е виновен за...", "Тия чифути от МВФ/СБ ли ще ни кажат...". Аз по принцип влизам само за да прочета някои от по-интересни статии и днеска, за изненада, и твоето стойностно мнение...Другото си е губене на време
BatVlad
на 09.10.2007 в 20:01:47 #13Човече, виждам ,че си разстроен. Не знам на какво се дължи - или си учител, или имаш близки роднини, които се занимават с образование. Преди да продължа, ще ти кажа само, че не съм закърмен с никаква злоба. Майка ми беше учителка в детска градина. Тук просто няма място за сантименти. Сантименти могат да си позволяват хората, когато преминат една определена възраст. Уважение, достойнство и т.н. това не са теми, които се асоциират с един чисто икономически въпрос. Ако искаме държавата да се оправя няма да се говори за тези неща, а за това кой какво е свършил. Колкото по-скоро стане ясно това, толкова по бързо ще се върви напред. Да, недоволни и с накърнено достойнство ще има, но такъв е животът - трудно се постига win-win ситуация. Винаги има губещи. Важното е държавата и бъдните поколения да просперират. И можеш да бъдеш сигурен/на, че това няма да стане по този начин - с плямпане за уважение и 100% увеличения на заплати. А що се отнася до доклада на СБ - това е просто доклад, той не обвързва никого с конкретни действия. Ако ме беше попитал някого, преди седмица да речем, какво точно е положението и какво трябва да се направи, щях да му кажа много подобни неща на споменатите във въпросния доклад. Благодари се, друже, че има някъде грамотни хора, дето да им се работи и да им се правчт такива доклади, че ако не са те да отварят малко от малко очите на такива като теб и правнуците ти ще циврят за достойнство и уважение , като същевременно се чудят как да свържат двата края.
pallini
на 09.10.2007 в 17:14:20 #12Батко Владко, и ти си прав и всички са прави, от своя гледна точка. Тук не става въпрос дали да им вдигнете заплатите, а да имате уважение към тях. Преди 10.11. образователната система бълваше висшисти направени от синове и дъщери на земеделци без никаква приемственост. Много от тях станаха учители. Колко качество могат да постигнат, в това си прав, но и такива майстори като тебе довеждат нещата до унижението на други хора и от там се ражда злобата, с която си закърмен и ти. За какви реформи говориш, не знам, но ако ги дадат на такъв като тебе резултатите ще са плачевни. Кой какви плодове ще събира не е много ясно щом чакаш някой от вън да ти каже какво да напривш у вас. Съветът му може пък да нарани и твойто мъжко достойнство ,не мислиш ли?
BatVlad
на 09.10.2007 в 17:11:36 #11Имам, друже, просто ме мързеше да проверявам. От писане на БГ с латински букви се получават такива неща. Но това не променя смисъла на това, което казвам, или греша?!?
ce
на 09.10.2007 в 14:41:27 #10батВлад, ти нямаш едно Ъ в писанията, не ми казвай, че клавиатурата не ти работи
BatVlad
на 09.10.2007 в 14:26:48 #9pallini, просто започнах да ти чета излиянията и спрях в момента, в който почна да говориш за иНдентитета.. Хора, престанете да пишете прочувствени пасквили, от които никой няма нужда. Иска се здрав, аналитичен и обоснован подход, а не емоционално циврене. Ако искаме да сме обективни ще гледаме икономическата картина. Ако искаме да се намираме на приказка и да ревем - ще слушаме тоя или оня политик и популистките изказвания на разни псевдо-специалисти.
BatVlad
на 09.10.2007 в 14:11:03 #8Световната Банка си е много права. Всичките тези реформи са наложителни и ще помогнат много в дългосрочен план да се реформира образованието и да се подобри качеството му. Който тварди друго е много не-наясно с общите макроикономически принципи заложени като основа за далгосрочен и солиден растеж. А ако си мислите ,че тези принципи означават безхаберно и безразборно повишение на заплати - не сте познали. Вярно е, че след такива реформи много от учителите ще останат без работа и това прави парво реформаторите черни в очите на хората и второ самите реформи трудно приложими заради общественото недоволство, но нашата икономическа действителност позволява барзо пренасочване на свободните кадри. Следователно - колкото по-скоро се осазнаят истините относно реформите и тяхното значение ,толкова по-скоро ще могат всички, дори самите учители да берат плодовете , които неизменно носи една солидна образователна система.
pallini
на 09.10.2007 в 13:35:58 #7Съдбата на учителите не бива да е разменна монета в ръцете на политиците. На всякъде по света учителите не са на най-високия пиедестал на добре платените професии, но са на най-високо место по заслуги за уважение. По отношението на обществото към учителите, възрастните и децата се съди за неговата зрелост и това определя и бъдещето му. Стара Европа е в период на преоценка на ценностите, база за национален и Европейски индетитет. От този индентитет идва и настройката към предизвикателствата на времето и способността да им се отговори адекватно. Промените в Света довеждат до заключението, че сега е времето да се даде старт на нов Ренесанс или да се почне отново война за установяването на нов ред. Толкова са объркани хората в разбирането за добро и лошо. Именно за това са учителите. Човек се нуждае от учители от раждането си до края. Учат те да говориш, да ходиш, да ядеш да караш колело, да четеш и т.н. Учат те даже когато си с Алцхаймер как да не се удавиш с чаша кафе. И това са учители, а те са се учили как да ти помагат от други учители. Ако се върнем малко в по-средна възраст учителите те учат на най-новите неща, та когато Световната банка дава акъл да знаеш какво иска да каже. На времето дядо ми, учител по история, казваше, че учението е като прозорец в стената. Калкото по вече учиш, талкова по-голям става той и по-надалече и по-нашироко виждаш. И друго казваше – няма излишни науки. В някой момент ще ти потрябва да знаеш нещо елементарно и то да ти спаси живота. Пак учителите са на помощ. Винаги се сещам за неговите исторически притчи. През 70-те години на миналия век той предричаше, че в България след 50 годин ще останат само турци и цигани. Не му вярвахме. Е, сбъркахме. Като стана въпрос за турци се сещам за една притча от дядо ми. Той разказваше, че когато в Турция почнали да гласуват, наверно слад Ататюрково време, на жените и на ...даскалите не им давали права за това. За жените ни беше ясно защо, но защо даскалите?! Той се смееше, че учителите ги считали за толкова вдетенени, че гласът им не може да бъде меродавен. После ни разясняваше, че когато един учител е политически ограмотен и има мнение, тогава той волю неволю го предава на децата и по този начин, казано по днешно му, им промива мозъците. Старата империя е знаела колко важна е ролята на учителя в реалния живот и се е стараела строго да владее възпитанието на подрастващите поколения в нейните си чисти идеи за владеене на хора и държави. Но днес това е невъзможно или по-точно пак става възможно с методите на икономическата зависимост. Става ми неприятно като следя този безпрецедентен случай. Цинизма на управляващите е безкраен, но се чудя, като знам, че са си получили 7 годишното възпитание при онова време, как може сега да гледат своите учители в очите. Такова дебелоочие не съм срещал никъде по Света. Правят се заключения, че производителността е ниска сякаш отново да се унижи българина, че е бездарник и мързелив. Може и да е така все още в БГ, но не ми се вярва. Не му се казва, че няма достатъчно знания да си помогне на себе си на тия около него. Не се казва, защото трябва да се признае, че нещата са изпуснати и от еталон за образователна ситема през 70-те и 80-те в Европа, България сега се лута как да си организира образованието. Просто учителите не са мотивирани да показват правия път и наверно вече нямат методи и средства взимайки под внимание именно това, което писах в началото- липсата на ценности. Ако държавата (нарочно с малка буква) и бизнеса осъзнаят на къде отиват нещата в бюджета ще си проличи веднага. В БГ бизнеса не е ориентиран като материалновъзпроизвеждащ се. По –големият процент е търговия, услуги и строителство. Но въпреки това средствата, който могат да се инвестират в наука и подготовка на кадрите даже в тия сектори, пак ще донесат по-голям успех. Държавата, много пъти повтарям, трябва да намери приоритети на развитие и да отдели средства от бюджета за образователната система – от 1 клас до след дипломните квалификации. Това в другите европейски страни става съвместно с бизнеса, така, че резултатите да се магериализират от заинтересованата страна и отнова да поискат по естествен път нови капиталовложения в мозъчния тръст на страната. Приказки, говорени от десетки форумнисти, но явно нечути от никой. Съвети е лесно да се дават отсрани, това е ясно, но нека всички поне за момент се замислиме, какво ще стане, ако утре осъмне следващото поколение без учители? Сега си режеме клона на който седиме. Уважавайте даскалите и им помагайте. Те правят от хората ценни за себе си и обществото индивиди. Не им гледайте в копанката и въобще, ама въобще не вярвайте, че вдигането на заплатите им ще подгони инфлацията. Това ако е оправданието на властта, просто кометарите са излишни.
5
на 09.10.2007 в 10:21:12 #6учителите на са никък "кротки", виждал съм ги как барикадират улици по времето на Виденов
StanislavLem
на 09.10.2007 в 03:26:09 #5Реформи трябва да има, ама не с методите на Световната Банка. Ще спестим 80 млн. и ще загубим 800 млн. през следващите години от пропуснати ползи. Може би скоро ще ни препорачат да изчакаме, глобалното затопляне да ни стопли за да си посадим банани, и да станем бананова република. Тогава ще сме свърхобразовани за този тип държави. Тъпанари.
remarek
на 09.10.2007 в 00:01:57 #4Не вярвам на такава статистика само, защото виждам всеки месец как някой български ученик или студент е разбил някъде западните вундеркинди по математика, информатика и т.н.
Viki
на 08.10.2007 в 22:25:05 #3От медийните коментари около стачката останах с убеждението, че според експертите от СБ, трябва да се закрият техникумите - за техникуми ли наистина се отнася този съвет или за бившите техникуми, които сега са професионални гимназии. Защото ако е за професионалните гимназии това ще е най-тъпото решение, което може да бъде взето.
Много Тъп
на 08.10.2007 в 19:40:06 #2аман и от акълите дето ни дават 'експертите' от Световната банка. Акъл неща, пари ми дай е казал народа.
Halo
на 08.10.2007 в 18:31:41 #1Като виждам кой е автора, а и как е "изчел и цитирал" доклада на Световната банка.... Аман от такива "автори"...