Венецуела е възобновила директните доставки на петрол за Китай, след като санкциите на САЩ драстично "потопиха" търговията за повече от година, според данните от проследяване на кораби Refinitiv Eikon и вътрешни документи от държавната компания Petroleos de Venezuela (PDVSA).
Китайските държавни компании China National Petroleum Corp (CNPC) и PetroChina, които бяха сред най-големите клиенти на PDVSA, спряха товаренето на суровина и гориво във венецуелските пристанища през август 2019 г., след като Вашингтон разшири санкциите си срещу PDVSA, за да включи всички компании, търгуващи с венецуелската държавна фирма, пише Reuters.
Налагането на санкциите беше част от настояването на администрацията на Тръмп да отстрани президента на Венецуела Николас Мадуро, но въпреки това не успяха да спрат изцяло износа на петрол на южноамериканската държава или да разхлабят властта на Мадуро.
Вместо това PDVSA увеличиха доставките си до Малайзия, където прехвърлянето на товари между плавателни съдове позволи на по-голямата част от суровината на Венецуела да продължи да тече към Китай след смяна на собствениците и използване на търговски посредници.
Според говорителя на Министерството на финансите на САЩ "ангажираните с дейност във венецуелския петролен сектор рискуват да бъдат изложени на санкции".
Първият танкер, който възобнови транспорта на венецуелски суров петрол директно до Китай, беше "Киото", идентифициран от службата за наблюдение на корабоплаването TankerTrackers.com, докато зареждаше 1,8 милиона барела суровина във венецуелското пристанище Хосе в края на август.
Най-малко още един танкер "Warrior King" доставя венецуелски суров петрол в китайското пристанище Баюкуан, докато два кораба, собственост на PetroChina, товарят петрол във Венецуела този месец. Това става ясно от графиците за товарене и документите за доставка на PDVSA и данните на Refinitiv Eikon
"Киото", който е нает от компания, наречена Wanneng Munay доставя в китайския петролен терминал Далиан в началото на ноември, показват данните на Refinitiv Eikon.
Wanneng Munay е сред група от повече от дузина регистрирани в Русия компании без известен опит от предишната търговия с петрол, които се появиха като клиенти на PDVSA през последните месеци.
Тези нови фирми позволи на PDVSA да продължи да доставя петрол до азиатските дестинации през последните месеци.
Преките доставки идват преди преходът на властта в САЩ от републиканския президент Доналд Тръмп към новоизбрания демократ Джо Байдън, чиито съветници заявиха, че той ще запази санкциите, но ще измести фокуса на американската стратегия.
Възобновяването на директния внос от Китай идва след като по-рано тази година Вашингтон предприе действия срещу подразделенията на руската "Роснефт" и по-късно тръгна след спедиторски фирми, които продължиха да правят бизнес с PDVSA след търговски санкции, наложени за първи път в началото на 2019 г.
Тъй като подразделенията й бяха засегнати от санкции, Роснефт спря бизнеса с PDVSA, но санкциите срещу нейните дъщерни дружества не са отменени.
Преди дни танкерът под знамето на Того "Warrior King", който е бил собственост на Венецуела до септември, е акостирал на китайския петролен терминал Баюкуан, след като е транспортирал около 600 000 барела суровина, натоварена през септември, според един от документите на PDVSA и данните от Refinitiv Eikon.
Междувременно и Китай се присъедини към другите близки съюзници на Венецуела - Русия и Куба - в публичната критика на санкциите срещу членката на ОПЕК.
Този месец правителство на Мадуро проведе среща с делегация от китайски служители и бизнесмени, за да изтъкне нов закон за насърчаване на инвестициите, въпреки това, което Каракас нарича "блокада" от Вашингтон. Законът позволява на правителството да подписва конфиденциално нови петролни сделки.
По време на срещата Мадуро заяви, че ще изпрати писмо до китайския президент Си Дзинпин, насърчавайки по-стабилни търговски отношения между двете страни.
"Трябва да продължим напред с инвестиции и с новите партньорства. Законът за антиблокада позволява всичко това. Нека го направим в тази нова фаза", заяви Мадуро.