След края на кризата около коронавируса, в световен мащаб ще има масово разместване на веригите за доставки, пише CNBC.
Глобалните вериги със сигурност ще претърпят промяна, защото пандемията излага на риск страните и компаниите, които до голяма степен разчитат на ограничен брой търговски партньори.
Новата зараза, официално известна като COVID-19, за първи път беше регистрирана в град Ухан, Китай. От края на януари вълната на заразени с коронавирус затвори фабриките във втората по големина икономика в света, нарушавайки веригите за доставки в световен мащаб.
"Едно от нещата, които наистина станаха очевидни при COVID-19, е бързата промяна, настъпила по отношение на критичната маса вериги, изградени в Китай от 2003 година насам, когато голямото притеснение беше около тежкия остър респираторен синдром (ТОРС, SARS)", заяви Алекс Капри, който е старши сътрудник в бизнес училището на Националния университет в Сингапур.
SARS беше друг вид коронавирус, избухнал през 2002 и 2003 година, който причини сериозни щети на китайската икономика.
Тогава Китай допринасяше за 4% за световния БВП. Сега страната допринася почти 20% за световния БВП, като голяма част от растежа идва от чуждестранните инвестиции.
Голяма част от тези инвестиции са отишли в производствения сектор, но голяма част от тях вече са в "рязко обръщане", тъй като компаниите следят рисковете и локализират своите вериги за доставки, особено тези в стратегически области като технологии и фармацевтични продукти, посочи Капри.
Поради тежките тарифи, наложени между САЩ и Китай в хода на търговската война, компаниите вече започнаха да диверсифицират своите вериги за доставки извън Китай. А скоростта, с която правят това, сега ще се ускори, прогнозира експертът.
"Предстои да се извърши мащабно преструктуриране на веригите за доставки", коментира Капри, който има над две десетилетия опит в различни търговски роли, включително водещи търговски и митнически практики за Азия в счетоводния гигант KPMG.
Докато Китай постепенно се връща на работа, може да отнеме месеци, вероятно и тримесечия, за да се увеличат операциите и страната да може да навакса загубената продукция, пише в доклад на KPMG.
Според февруарски данни от проучване на германския рисков консултант Kloepfel Consulting всяка трета компания има големи китайски клиенти и 81% от анкетираните компании разчитат на китайски доставчици.
Рисковете по веригата на доставки се покачват с увеличаването на огнището на заразата
Сега, когато епицентърът на пандемията се измества на запад към Европа и САЩ, ударните ефекти се увеличават.
Според данните на Kloepfel голяма част от производителите изпитват проблеми с доставките си поради епидемията, като се наблюдава 44% увеличение на компаниите.
Форсмажорните събития, като пандемии, природни катастрофи и други извънредни обстоятелства несъмнено пречат на фирмите да изпълнят договорните си задължения.
Първата вълна от прекъсвания на веригата на доставки дойде от Китай, а втората - от съседните Южна Корея и Япония, където също броят на инфекциите е голям, коментира Брус Панг, ръководител на макро изследванията на China Renaissance Securities.
Нарастването на случаите на COVID-19 в Европа и САЩ може да доведе до друга ударна вълна, поставяйки световните вериги за производство и доставка под нов стрес тест, тълкува Панг.
"Следователно с разрастването на глобалното огнище на COVID-19, дори ако китайските производствени компании възобновят работата си в пълен мащаб ... държавите и регионите може да получат втори удар от спада на доставките от други търговски партньори и обратно."
Панг е на мнение че ситуацията на пазара на доставките вече никога няма да бъде същата от последните няколко десетилетия. "В момента сме в съвсем различна нова ера и глобализацията, каквато я познавахме в миналото, приключи", категоричен е специалистът.
yordan-iliev
на 20.03.2020 в 21:40:14 #1Стига всявайте паника сред хората! Не ми казвайте че светът тръгва назад към разединението и отчуждението както и омразата!