След края на кризата около коронавируса, в световен мащаб ще има масово разместване на веригите за доставки, пише CNBC.

Глобалните вериги със сигурност ще претърпят промяна, защото пандемията излага на риск страните и компаниите, които до голяма степен разчитат на ограничен брой търговски партньори.

Новата зараза, официално известна като COVID-19, за първи път беше регистрирана в град Ухан, Китай. От края на януари вълната на заразени с коронавирус затвори фабриките във втората по големина икономика в света, нарушавайки веригите за доставки в световен мащаб.

"Едно от нещата, които наистина станаха очевидни при COVID-19, е бързата промяна, настъпила по отношение на критичната маса вериги, изградени в Китай от 2003 година насам, когато голямото притеснение беше около тежкия остър респираторен синдром (ТОРС, SARS)", заяви Алекс Капри, който е старши сътрудник в бизнес училището на Националния университет в Сингапур.

Как бизнесите променят своите модели на работа по време на пандемия?

Как бизнесите променят своите модели на работа по време на пандемия?

Някои от тях са намерили необичайни начини

SARS беше друг вид коронавирус, избухнал през 2002 и 2003 година, който причини сериозни щети на китайската икономика.

Тогава Китай допринасяше за 4% за световния БВП. Сега страната допринася почти 20% за световния БВП, като голяма част от растежа идва от чуждестранните инвестиции.

Голяма част от тези инвестиции са отишли ​​в производствения сектор, но голяма част от тях вече са в "рязко обръщане", тъй като компаниите следят рисковете и локализират своите вериги за доставки, особено тези в стратегически области като технологии и фармацевтични продукти, посочи Капри.

Поради тежките тарифи, наложени между САЩ и Китай в хода на търговската война, компаниите вече започнаха да диверсифицират своите вериги за доставки извън Китай. А скоростта, с която правят това, сега ще се ускори, прогнозира експертът.

"Предстои да се извърши мащабно преструктуриране на веригите за доставки", коментира Капри, който има над две десетилетия опит в различни търговски роли, включително водещи търговски и митнически практики за Азия в счетоводния гигант KPMG.

Докато Китай постепенно се връща на работа, може да отнеме месеци, вероятно и тримесечия, за да се увеличат операциите и страната да може да навакса загубената продукция, пише в доклад на KPMG.

Според февруарски данни от проучване на германския рисков консултант Kloepfel Consulting всяка трета компания има големи китайски клиенти и 81% от анкетираните компании разчитат на китайски доставчици.

S&P: Пандемията от коронавирус доведе света до рецесия

S&P: Пандемията от коронавирус доведе света до рецесия

Стопанството на САЩ ще се свие с 1% през първото тримесечие и с 6% през второто тримесечие

Рисковете по веригата на доставки се покачват с увеличаването на огнището на заразата

Сега, когато епицентърът на пандемията се измества на запад към Европа и САЩ, ударните ефекти се увеличават.

Според данните на Kloepfel голяма част от производителите изпитват проблеми с доставките си поради епидемията, като се наблюдава 44% увеличение на компаниите.

Форсмажорните събития, като пандемии, природни катастрофи и други извънредни обстоятелства несъмнено пречат на фирмите да изпълнят договорните си задължения.

Питър Шиф: Вече няма връщане назад

Питър Шиф: Вече няма връщане назад

Според него кризата, която предстои, няма да изглежда като нищо, което сме виждали до момента

Първата вълна от прекъсвания на веригата на доставки дойде от Китай, а втората - от съседните Южна Корея и Япония, където също броят на инфекциите е голям, коментира Брус Панг, ръководител на макро изследванията на China Renaissance Securities.

Нарастването на случаите на COVID-19 в Европа и САЩ може да доведе до друга ударна вълна, поставяйки световните вериги за производство и доставка под нов стрес тест, тълкува Панг.

"Следователно с разрастването на глобалното огнище на COVID-19, дори ако китайските производствени компании възобновят работата си в пълен мащаб ... държавите и регионите може да получат втори удар от спада на доставките от други търговски партньори и обратно."

Панг е на мнение че ситуацията на пазара на доставките вече никога няма да бъде същата от последните няколко десетилетия. "В момента сме в съвсем различна нова ера и глобализацията, каквато я познавахме в миналото, приключи", категоричен е специалистът.

Amazon наема спешно 100 000 служители

Amazon наема спешно 100 000 служители

Те ще обслужват нарасналите онлайн поръчки