Високата инфлация и драстичните повишения на лихвите вече притискат много компании, но и жители в световен мащаб. Според данни на изследователската компания Ned Davis Research има 98,1% вероятност за глобална рецесия, цитирана от CNN.

Подобен сценарий, при който опасността от рецесия е била толкова висока, е наблюдаван по време на тежки икономически спадове, последно през 2020 г. и по време на световната финансова криза от 2008 г. и 2009 г.

Въпреки че централните банки се стремят да овладеят инфлацията, икономисти и инвеститори стават все по-мрачни.

Според анкета сред икономисти от Световния икономически форум, 70% смятат глобална рецесия за вероятен сценарий. Икономистите намалиха прогнозите си за растеж и очакват заплатите, коригирани спрямо инфлацията, да продължат да падат през останалата част от тази и следващата година.

Междувременно президентът на Световната банка Дейвид Малпас предупреди, че може да отнеме години, докато световното производство на енергия се диверсифицира от руските енергийни източници след нахлуването на Москва в Украйна, което ще увеличи риска от стагфлация, предаде Ройтерс.

По думите му има повишена вероятност от рецесия в Европа, докато икономическият растеж на Китай се е забавил рязко, а брутният вътрешен продукт на САЩ се е свил през първата половина на годината.

Като се има предвид скока на цените на храните и енергията, има опасения, че високите разходи за живот могат да доведат безредици. 79% от анкетираните икономисти от Световния икономически форум очакват растящите цени да предизвикат затруднения в страните с ниски доходи, в сравнение с 20% очаквания за подобни сътресения в икономиките с високи доходи.

Нещата изглеждат по-добре в Съединените щати, най-голямата икономика в света. Пазарът на труда в САЩ остава силен, като нивото на безработица е близо до най-ниските нива от 1969 г. насам. Потребителите продължават да харчат, а корпоративните печалби са стабилни.

Има също така надежди, че най-високата инфлация в САЩ от 40 години ще се охлади през следващите месеци, след като предлагането наваксва търсенето.