2020 трябваше да е годината, в която износът на Китай да започне да се задъхва. Президентът на САЩ Доналд Тръмп въведе мита върху китайските стоки, а държави като Япония и Франция призоваха компаниите да преместят производствата си от Поднебенсата империя. Пандемията нанесе тежък удар върху заводите в края на януари.
Но вместо това Китай ООД се завърна с още по-голяма сила, пише The New York Times.
След постепенно премахване на ограниченията в края на февруари и началото на март заводите в Китай започнаха отново да работят и изнасят с високи темпове, които все още растат. Износът расте през юли до второто най-високо ниво в историята, почти достигайки рекорда покрай Коледа на миналата година. Страната завзе по-голям дял от световните пазари това лято от другите държави-производителки, които все още се борят с вируса.
Китай показва, че експортната ѝ машина не може да бъде спряна - нито от пандемията, нито от администрацията на Тръмп. Устойчивостта ѝ се дължи не само на ниско платената и квалифицирана работна ръка, но на държавната банкова система, която бързо предложи кредити за малкия и голям бизнес за справяне с пандемията.
Пандемията постави Китай и в по-добра ситуация от останалите експортни държави. В момента тя произвежда това, от което се нуждаят болниците по света и семействата, затворени вкъщи: защитни маски, продукти за дома и множество потребителска електроника.В същото време търсенето за множество продукти, произвеждани и изнасяни от Европа и САЩ, като самолетите на Boeing и Airbus, намалява. Заради настъпващата рецесия в редица държави спада търсенето и за суровините, които развиващите се държави изнасят, особено за петрола.
Силата на Китай усложнява и опита на администрацията на Тръмп да намали търговския дефицит - разликата между това, което САЩ изнася и внася. Според Тръмп този дефицит е доказателство за нечестните практики на Китай, които нанасят удар на Щатите.
През януари Китай обеща значително увеличение на вноса от САЩ като част от споразумение, което трябваше да сложи край на търговската война. Покупките обаче изостават. Споразумението остави в сила и голяма част от новите мита на Тръмп, основно 25%. И въпреки това американците продължават да купуват китайски продукти. Една от причините е, че дори с налог от 25%, китайските продукти остават по-евтини.
Благодарение на това делът на Китай от световния износ достига близо 20% през второто тримесечие на 2020 г., при 12,8% през 2018 г. и 13,1% през 2019 г. Индексът Caixin China General Manufacturing PMI през август се покачва до 53,1 от 52,8 през предходния месец. Това е четвъртият пореден месец на растеж и най-високият от 2011 г. насам.
Част от това увеличение е временно. Някои заводи по света затвориха временно заради пандемията. Делът на Китай в износа падна до 11% през първото тримесечие, когато страната се бореше с пандемията.
Износът е подпомогнат и от валутата, която остава слаба, като икономисти посочват, че Пекин нарочно държи юанът ниско.Доминацията на Китай в производството може да пострада от геополитически промени - някои държави вече настояват компаниите да преместят заводите си другаде, като САЩ и Япония вече започнаха да го правят.