Още една група засегнати от кризата на второкачествените американски ипотеки: учениците и преподавателите, пише в днешен материал Forbes.

Според Националния център за образователна статистика, 28% от финансирането на обществените училища в САЩ идва от местен данък върху недвижимото имущество. Приходите от данъка върху имотите в много райони на страната се бяха покачили успоредно с увеличаването стойността на имотите, но в следващите години перспективата е тези данъчни приходи да замръзнат или дори да намалеят.

„Собствениците на жилища първи усетиха тази криза. Тя стана проблем за града, след като видяхме празни жилища. Когато Уолстрийт започна да я чувства, тя стана проблем за федералния бюджет. Цикълът сега наближава училищните бюджети" - твърди кмет на град в щата Ню Джърси.

Градската и училищната управа съставят бюджетите за следващата учебна година, но в национален мащаб сега те разполагат с по-малко средства от желаното. В някои случаи те могат да окажат натиск за повишение на данъците.

Като много други американски щати, Ню Джърси има програма за изравняване на данъка имоти, който трансферира фондове от богатите предградия към по-бедните градове. Една несъстоятелна ипотека в предградието означава усилване на ефекта в центъра.

Цитираният кмет описва цикъла в своя град: загуба на приходи от данъци върху имоти, които вече не могат да се изплащат от собствениците им; всяка обявена несъстоятелност в квартала понижава цените на имотите наоколо; губят се приходи от данъци заради по-ниските стойности на преоценените имоти. „Това се вижда в цялата страна. Още не сме достигнали дъното".

През ноември Конференцията на кметовете в САЩ публикува доклад, където алармира за потенциалните загуби за местната власт. Ако се приеме загуба на стойност в недвижимите имоти в САЩ от 1.2 трилиона долара, то само в Калифорния, например, загубата от имотния данък ще е $6.6 млрд.

Експерт по финанси на общественото образование възразява, че тези загуби няма да дойдат от днес за утре. Способността на системата да абсорбира промените била по-голяма, отколкото хората обикновено си мислели.

Данъкът върху дохода се събира и изразходва по различен начин в различните американски щати. Например в Калифорния оценките на имотите не се приравняват към пазарните им стойности, освен ако имотът не се купува или продава. Тоест тези $6.6 млрд. по-малко приходи ще се проявяват години напред. В други щати данъчните оценки на недвижимите имоти се базират на формули, които не са пряко обвързани с продажната цена.

Но някои щати, особено в Североизточния регион, например Ню Джърси, Кънектикът, Роуд Айлънд или Ню Хемпшир, които получават голяма част от приходите си от местен данък имоти, ще се сблъскат с бюджетен недостиг и това може да наложи повишаване на данъците.

Това бюджетно затягане ще създаде много главоболия на училищните счетоводители, но надали ще бъде катастрофално, коментира Forbes. Предлага се например в случай на нужда броят на децата в паралелките да се увеличи с 10%, откъдето ще могат да се направят големи икономии. „Нещата не стоят така, сякаш това е невъзможно".

И друга подробност ни изтъква Forbes: за последните две десетилетия училищните бюджети са нараствали по-бързо от инфлацията почти всяка година. Дори при най-лошия сценарий училищните бюджети ще се върнат до нивото отпреди няколко години - не десетилетия. Малко утешение за някои училищни бордове, със сигурност, но в национален мащаб училищата ще се сблъскат с отстъпление, не поражение.